„(…)
(Full speed ahead, Mr. Barkley, full speed ahead!
Full speed over here, sir!
All together! All together!
Aye, aye, sir, fire!
Captain! Captain!)
As we live a life of ease(life of ease)
Every one of us(every one of us) has all we need,(has all we need)
Sky of blue,(sky of blue) and sea green,(sea of green)
In our yellow(In our yellow) submarine.(submarine) ( Haha! )
(…)”
„szavunk sincs egymáshoz
némák
az összekuszált keréknyomok
és az eltérített ösvények”
Lányom hívta fel a figyelmemet az idei történelem középszintű írásbeli érettségi vizsga két kis „szépséghibájára”. Első pillantásra apró kis „felhám-elváltozások”ezek, csak bizonyos fényben szembetűnőek: nem is veszi ezeket észre rendes ember, csak olyasféle, „akit kábít a nap, rettent az álom”. De ha jobban megnézzük – és hajlandóak vagyunk látni –, mindjárt kiderül, hogy…
Nothing is real — And the band begins to play
Az érettségi vizsgasor 8. feladata a következő (volt):
8. A feladat a második világháború történetéhez kapcsolódik. A második világháború alatti náci népirtás mely jellegzetességeit hangsúlyozzák a táblázatban szereplő idegen szavak? Párosítsa a leírásokat és az idegen szavakat a sorszámok beírásával! Az eredeti (szó szerinti) jelentés segít az értelmezésben!
A következő idegen szavakat és eredeti jelentéseket kapja a vizsgázó:
a) holokauszt (ógörög) = „teljesen elégetett”, égőáldozat, a templomban Istennek felajánlott és az oltáron elégetett áldozat (növény vagy állat)
b) soá (héber) és porrajmos (romani) = pusztulás, csapás, illetve elnyeletés, elemésztés
c) Endlösung (német) = végső megoldás
d) genocídium (latin) = népirtás
A párosításhoz a következő leírások adottak:
1. A zsidókat és a cigányokat teljes közösségükben akarták elpusztítani. (A kifejezés más népek elpusztításával kapcsolatban is használatos.)
2. A katasztrófa főleg a zsidókat és a cigányokat sújtotta, elsősorban az ő tragédiájuk volt.
3. A tragédia nemzetközileg ismert neve az áldozatok krematóriumban való elégetését is értelmezni próbálja.
4. A nácik célja a zsidók kiirtásával a „zsidókérdés” általuk elképzelt végleges rendezése volt.
A megoldókulcs a következő megoldást tekinti helyesnek:
a) holokauszt (ógörög) = „teljesen elégetett”, égőáldozat, a templomban Istennek felajánlott és az oltáron elégetett áldozat (növény vagy állat) → 3. A tragédia nemzetközileg ismert neve az áldozatok krematóriumban való elégetését is értelmezni próbálja.
b) soá (héber) és porrajmos (romani) = pusztulás, csapás, illetve elnyeletés, elemésztés → 2. A katasztrófa főleg a zsidókat és a cigányokat sújtotta, elsősorban az ő tragédiájuk volt.
c) Endlösung (német) = végső megoldás → 4. A nácik célja a zsidók kiirtásával a „zsidókérdés” általuk elképzelt végleges rendezése volt.
d) genocídium (latin) = népirtás → 1. A zsidókat és a cigányokat teljes közösségükben akarták elpusztítani. (A kifejezés más népek elpusztításával kapcsolatban is használatos.)
Az érettségi vizsgasor 12. feladata a következő (volt):
12. Döntse el az alábbi fogalmakról, hogy azok általános emberi jogok, állampolgári jogok vagy állampolgári kötelességek-e! Írja a fogalmak sorszámát a táblázat megfelelő
mezőjébe!
A következő fogalmakat kapja a vizsgázó:
1. élethez való jog 2. választójog 3. tulajdonjog 4. honvédelem 5. vallásszabadság 6. munkanélküli ellátás 7. sajtószabadság 8. közteherviselés
Ezekről kell eldönteni, hogy az alábbi kategóriák közül melyik csoportba sorolhatók:
emberi jog | állampolgári jog | állampolgári kötelesség
A megoldókulcs a következő megoldást tekinti helyesnek:
emberi jog: 1. élethez való jog; 3. tulajdonjog; 5. vallásszabadság; 7. sajtószabadság
állampolgári jog: 2. választójog; 6. munkanélküli ellátás
állampolgári kötelesség: 4. honvédelem; 8. közteherviselés
A 2011. évi történelem középszintű írásbeli érettségi vizsga feladatsora és megoldókulcsa letölthető innét: 195.111.96.234/erettsegi2011/k_tort_11maj_fl.pdf és innét: 195.111.96.234/erettsegi2011/k_tort_11maj_ut.pdf
Lányom e két feladattal kapcsolatban a következő kérdéseket tette fel nekem:
– Miért nem szinonimái egymásnak a genocídium és a holokauszt, ha azok, illetve, miért szinonimái egymásnak, ha nem azok?
– Ha a sajtószabadság emberi jog és nem állampolgári jog, akkor mit is értünk egészen pontosan emberi jogon és mit állampolgári jogon?
Kérdései mélységesen jogosak. Mert a fogalmak arra szolgál(ná)nak, hogy éljünk azokkal és nem arra, hogy egyesek visszaéljenek (azokkal). S egy-egy ilyen feladat (egy hivatalos érettségi feladatsorban), bizony, a közgondolkodás inkoherenciáját (s így az állampolgárok kiszolgáltatottságát) erősíti, (ad absurdum) intézményesíti.
So we all live in yellow submarine…
***
Apdét vagy kiegészítés (2011. május 9.):
No, lám! Most ért a hír, hogy az értettségitétel-összeállító bizottság megváltoztatta az idei történelem középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldókulcsát! A 12. feladatban ezután a helyes megoldás a következő:
12. Döntse el az alábbi fogalmakról, hogy azok általános emberi jogok, állampolgári jogok vagy állampolgári kötelességek-e! Írja a fogalmak sorszámát a táblázat megfelelő
mezőjébe!
A következő fogalmakat kapja a vizsgázó:
1. élethez való jog 2. választójog 3. tulajdonjog 4. honvédelem 5. vallásszabadság 6. munkanélküli ellátás 7. sajtószabadság 8. közteherviselés
Ezekről kell eldönteni, hogy az alábbi kategóriák közül melyik csoportba sorolhatók:
emberi jog | állampolgári jog | állampolgári kötelesség
A megoldókulcs a következő megoldást tekinti helyesnek:
emberi jog: 1. élethez való jog; 3. tulajdonjog; 5. vallásszabadság; 7. sajtószabadság
állampolgári jog: 2. választójog; 6. munkanélküli ellátás (elfogadható még: 5. vallásszabadság; 7. sajtószabadság)
állampolgári kötelesség: 4. honvédelem; 8. közteherviselés
Remek, javíthatják újra a történelemtanárok a feladatlapokat! S lehet, hogy nem utoljára?! Mert, ha nem tisztázzuk, hogy mit is jelent pontosan az a fránya emberi jog és állampolgári jog, még az is előfordulhat, hogy lesznek, akik rossz néven veszik (szerintem jogosan), ha a vallásszabadságot vannak, akik állampolgári jognak tekintik és nem emberi jognak.