A Béres Ferenc Általános Iskola története
(összeállította Adorján László igazgató 1999-ben)
1. Az iskola szervezeti története:
Az iskola jelenlegi épülete 1957-től működik iskolaként úgy, hogy egy volt határőrségi laktanyából került átalakításra.
Megjegyzés: a trianoni békeszerződést követően Krasznokvajda a Magyarországot Csehszlovákiától elválasztó országhatár magyar oldalon határőr község lett, ezért 1927-ben hatalmas beruházással legénységi körletekből, tiszti lakásokból és az összes szükséges kisegítő létesítményből álló komplett laktanyaegyüttes épült meg a községben. Ez egy egész határőr század elhelyezését tette lehetővé.
1953-ban a határőrséget kivonták a községből, létesítményei községi tulajdonba kerüotek.
Iskolává történő átalakítása 1956-ban kezdődött. A tanítás 1957. Szeptember 1-én indult meg, de az átalakítás és bővítés még évtizedekig tartott.
Krasznokvajdán a századforduló óta működik állam iskola. 1950-ig 2 tantermes, 2 tanerős, majd 1950-től 1957-ig ugyanitt 2 tantermes, 4 tanerős iskola működött. 1-3; 2-4; 5-6 és 7-8 . összevonásban, váltott tanításban.
2. Az iskola történetének főbb mennyiségi és minőségi mutatói:
1957-1960.: megindul a tanítás a 4 tantermes iskolában, részben összevont csoportokban (csoportok: 1-3; 2-4; 5-6; 7-8 oszt).
A korábbi évekhez képest a változást az jelentette, hogy 4-ről 6-ra bővült a nevelők száma, ugyanakkor megszűnt a váltott tanítás.
A tanulólétszám ebben az időszakban 104 és 112 között mozgott, a tanulócsoportok száma 4.
1961-1965.: megkezdődik a körzetesítés (4 község felsőtagozatos tanulói járnak az iskolába, valamint a krasznokvajdai alsó tagozat). Ez úgy vált lehetővé, hogy a tantermek számát 4-ről 6-ra emelték ebben az időszakban. Így lehetett elhelyezni az időszak végére 235 tanulót úgy, hogy a felső tagozat teljesen osztottá vált, sőt párhuzamos osztályok is működtek.
A férőhelyek és a tanulólétszám aránya ismét szükségessé tette az alsó tagozatos összevont tanulócsoportok délutáni foglalkozását (váltott tanítás).
Ezzel egyidejűleg a tantestület létszáma 12 főre bővült.
1963-ban indult az első napközis csoportunk, 43 tanulóval és saját konyhával.kk
1966-1970.: Folytatódik a körzetesítés. 1968-ra ez a folyamat befejeződött. Mind a hét község felsőtagozatos tanulói a krasznokvajdai iskolába járnak. A tanulólétszám emiatt 247-re emelkedik, ami tovább egy tanterem kialakítását tette szükségessé. Ily módon 1968. Szeptember 1-től 7 tanteremben 9 tanulócsoporttal 15 nevelővel kezdte meg a tanévet. A krasznokvajdai alsótagozat változatlanul részben összevontan, délután tanul. A bejáró tanulók számának emelkedése miatt 2-re nő a napközis csoportok száma is, 80 tanulóval.
1971-1975.: 1974-re három tagiskola teljesen megszűnt. Tanulóik a krasznokvajdai körzeti iskolába kerültek. Az időszakra jellemző demográfiai hullámvölgy miatt azonban a tanulólétszám nem nőtt, hanem 200 főre lecsökkent.
1972-től 3-ra nő a napközis csoportok száma. Ennek megfelelően bővül a konyha kapacitása is. A létszámok csökkenése miatt 1974-re megszűnnek alsóban is a csoportösszevonások. Minden csoport önálló tanuló csoporttá válik. A tantermek számának bővülésével (7-ről 9-re nő), megszűnik a váltott tanítás.
1976-1980.: 1975-ben a napközis csoportok száma 4-re, 1977-ben 5-re emelkedik. A napközis tanulók száma 1977. szeptember 1-én 160 fő.
Egyéb változások: egyik tantermünkből tornaszobát sikerült kialakítani, melyhez 2 db öltöző épült meg. Megindult a szaktantermek kialakítása, jelentősen korszerűsödik és bővül a tárgyi felszereltség. Az ebben az időszakban még működő 3 tagiskola is bezárja kapuit. Ezzel a hét település valamennyi tanköteles tanulója a krasznokvajdai iskolába jár.
A tantestület létszáma 17 fő, az oktatott tanulók száma 208.
1980-tól 1999-ig:
A tanulólétszám évről évre drasztikusan csökken. Jelenleg a 8 évfolyamon 128 tanulónk van. Ettől függetlenül az iskola változatlanul teljesen osztott, a tantestület létszáma 17 fővel stabilizálódott. A tanulólétszám csökkenésével, a feltételek javulásával a nevelő-oktatómunka komoly minőségi változáson ment át. Tantermeink száma további 1-gyel növekedett. Így az ebédlőnek is használt két tanteremben megszűnt a tanítás. Minden tanulónak napköziotthoni ellátásban részesül. Szakosellátottságunk 95%-os. A rendszerváltást követően áttértünk az angol nyelv oktatására. Jelenleg valamilyen formában mind a nyolc évfolyamon oktatjuk. Korszerű számítógépparkunk van. Számítástechnikát a 3. Évfolyamtól oktatunk. Művészeti csoportjaink szép hagyományokkal rendelkeznek. Színjátszó csoportunk megyei 2. 3. Helyezéssel dicsekedhet, emellett fellépett a budapesti Fáklya Klubban is. Sikeresen működnek gyermeknéptánc és ének csoportjaink is. Iskolánkban furulya és zongoraoktatás folyik. 1998. május 20-án tájegységünk szülöttéről, Béres Ferencről neveztük el iskolánkat. A felső tagozatban valamennyi tantárgyat jól felszerelt szaktantermekben oktatjuk.
(Adorján László igazgató)
Adorján László igazgató, a nagypolitika kívánalmait saját vezetői lelkiismeretével egyeztetni nem bírván, 2003-ban, a vakáció vége felé, az iskola tornaszobájában önkezével vetett véget életének.
Ki-ki értse, ahogyan akarja: Magyar idő - ősz.