...ami valóban van...

„… minden, ami valóban van, az elmúlt már, s (…) egyedül az van, ami valóban elmúlt. Aki ragaszkodni akar ahhoz, hogy az emberiség múltjának nincsen már tulajdonképpeni életértéke, hanem csupán figyelmeztetés vagy tanítás szempontjából hasznos a jövő számára – mert hiszen a múlt nem tud valóban cselekedni –, annak vállalnia kell azt is, hogy saját életét is a mai napig, sőt előre, az utolsó pillanatig megtagadja, mint értéktelent. Aki megérti azt, hogy a kultúra formát adás, az belátja azt is, hogy a legmagasabb formák, amelyeket megismerni az emberi szellemnek megadatott, pszichológiai értelemben mindig (…) menekülés – a jelentől – voltak.” (Johan Huizinga)

...az emberek szeretik ugyan az igazságot, de...

„Miért igaz a mondás, hogy az igazságnak gyűlölet a magzatja? (...) Azért, mert az emberek szeretik ugyan az igazságot, de úgy, hogy aki másvalamihez ragaszkodik, azt akarja, hogy az legyen az igazság; s mivel senki sem akar tévedni, mindenki húzódozik annak bebizonyításától, hogy tévedésben leledzik! Amiatt gyűlölik tehát az emberek az igazságot, amihez mint igazsághoz ragaszkodnak! Az emberek szeretik az igazság fényét, gyűlölik ellenük bizonyító erejét! Becsapódni nem akarnak, becsapni inkább;  szeretik tehát az igazságot, mikor önmagát eléjük tárja, gyűlölik, mikor leleplezi őket. Pedig bosszút áll rajtuk: ujjal mutat azokra, kik mindenképpen húzódnak a leleplezés elől, önmagát meg nem tárja fel nekik!” (Szent Ágoston)

Egyébként javaslom...

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)

MAGYAR IDŐ

Mélymagyarveszély!!!

A legolvasottabb bejegyzések

Korábbi bejegyzéseink...

...teljes címlistája megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Keresztény-blogok

Címkék

Címkefelhő

A BLOG TARALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS)

Creative Commons Licenc

„keserűek vagyunk, amikor / nem akarunk példák lenni...”

2009.07.25. 19:23 bbjnick

A tekintet (a)vagy a szabadság (1.)

Címkék: közösség szabadság barikád tekintet igazság látás megtérés méltóság mérték megszólítás xvi benedek pápa az erkölcsi érték evidenciája a szabadság titkos döntése a másik az én méltóságom őre ratzinger joseph

 
„Meg kellene tehát fordítanunk a felvilágosodottak axiómáját…” (1)
 
„(…)
 
A másik arca fölhívással fordul a szabadságomhoz, hogy fogadjam el, törődjek vele és becsüljem meg önértéke miatt, s nem aszerint, hogy a saját érdekeimnek mennyire felel meg. Az erkölcsi igazság, mint az isten képmására teremtett személy páratlan és megismételhetetlen értéke, a szabadságom felé igényeket támasztó érték. A döntés, hogy a másik arcába tekintek, azt jelenti: eldöntöttem, hogy odafordulok, engedem, hogy megszólítsanak, kilépek önmagamból és teret adok magamban a másiknak. Ezért az erkölcsi érték evidenciája nagyrészt a szabadság titkos döntésétől függ, mely hajlandó látni, s ezáltal engedi magát megszólítani és hajlandó megtérni.
 
(…)
 
…a tekintet, melyet szabad döntéssel más felé fordítok, eldönti a saját méltóságomat. Ahogyan képes vagyok arra, hogy a másikat tárggyá fokozzam le, használjam, szétromboljam, ugyanúgy vállalnom kell e látásmódom következményeit, amelyek visszahullanak rám. <<Amilyen mértékkel mértek, olyannal mérnek meg titeket is.>> [Mk 4.24] (2) A tekintet, amellyel a másikra nézek, meghatározza emberségemet. Kezelhetem puszta tárgyként, megfeledkezve az ő méltóságáról és az enyémről: arról, hogy mindketten Isten képére és hasonlóságára vagyunk teremtve. A másik az én méltóságom őre. Íme, az erkölcs, mely ezzel a másikra fordított tekintettel kezdődik, hogyan őrzi az ember igazságát és méltóságát: az embernek szüksége van rá, hogy önmaga lehessen és identitása el ne vesszen a tárgyak világában.
 
(…)” (3)
 
Volt/van egy régi tervem: megpróbálni valamiképp leírni a „barikád harmadik oldalát”. A témát egyszer már „bevezettem” (4), s azóta is gyakran azon veszem észre magam, hogy (végeredményében) ezen töröm a fejem. XVI. Benedek pápa „méltányos ajánlata” és a „tekintetről” írott gondolatai szintén ide vezettek vissza: mert ez a „barikád-kérdés” (bizony) alapvetően egzisztenciális természetű és mélyén a hogyan tudjuk látni magunkat és egymást kérdése húzódik meg.
 
Itt most eltekintek az „önjáró okoskodástól” (személyről és individuumról, a közösség mibenlétéről, a szabadság természetéről és effélékről), részint (azért), mert amit én (itt) produkálni tudnék, az legjobb esetben is csak egy szánalmasan rontott változata lehetne a Szentatya által fentebb (is) megfogalmazottaknak, részint (azért), mert motoszkál bennem a késztetés, hogy (inkább) kísérletet tegyek egy (meglehet) élményszerűbb megközelítésre: két (játék)film ideidézésével megpróbáljak kedvet és impulzust adni a gondolkodásra. (Talán érdemes itt megjegyeznem: nem kapaszkodónak, sokkal inkább dobbantónak szánom fölemlegetésüket.)
 
(Folyt. köv.)
 
(3)Ratzinger, J.: Az élethez való jog és Európa. in: Benedek Európája a kultúrák válságában. Szent István Társulat, Bp., 2005., 66. p., 69.-70. p.
 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarido.blog.hu/api/trackback/id/tr611268146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bell & Sebastian 2009.07.26. 22:22:33

"Nincsenek hozzászólások."

Volt, de elnyelte a fekete lik!?

Erre épült:

www.youtube.com/watch?v=llNeABmC0Uo

Bell & Sebastian 2009.07.26. 23:06:42

Sűrű, sötét elnézést kérek, rossz helyre tettem.
Kárpótlásért fel lehet iratkozni itt:

www.mossad.gov.il//ContactUs.aspx

Bell & Sebastian 2009.07.27. 00:10:32

Addig is nézzük (a múzsa csókjára várva), mit is gondol szülőföldjéről a talán legjobb (keresztény, mert mi más lenne)spanyol rockegyüttes!

Medina Azahara: Nesesito Respirar:

www.youtube.com/watch?v=AJjl_P6EHzw&feature=related

Csutakaszürkeló 2009.07.27. 19:28:16

Hány oldala van egy barikádnak? Egy, ahol az akciósok döngetnek, kettő, ahol a reakciósök lövetnek, három, a kockakő halom alatt kilapulva, mint akit az akciósok eldöngettek, valamint a barikád tetején kinyúlva, a reakciósok által lelövetve.