...ami valóban van...

„… minden, ami valóban van, az elmúlt már, s (…) egyedül az van, ami valóban elmúlt. Aki ragaszkodni akar ahhoz, hogy az emberiség múltjának nincsen már tulajdonképpeni életértéke, hanem csupán figyelmeztetés vagy tanítás szempontjából hasznos a jövő számára – mert hiszen a múlt nem tud valóban cselekedni –, annak vállalnia kell azt is, hogy saját életét is a mai napig, sőt előre, az utolsó pillanatig megtagadja, mint értéktelent. Aki megérti azt, hogy a kultúra formát adás, az belátja azt is, hogy a legmagasabb formák, amelyeket megismerni az emberi szellemnek megadatott, pszichológiai értelemben mindig (…) menekülés – a jelentől – voltak.” (Johan Huizinga)

...az emberek szeretik ugyan az igazságot, de...

„Miért igaz a mondás, hogy az igazságnak gyűlölet a magzatja? (...) Azért, mert az emberek szeretik ugyan az igazságot, de úgy, hogy aki másvalamihez ragaszkodik, azt akarja, hogy az legyen az igazság; s mivel senki sem akar tévedni, mindenki húzódozik annak bebizonyításától, hogy tévedésben leledzik! Amiatt gyűlölik tehát az emberek az igazságot, amihez mint igazsághoz ragaszkodnak! Az emberek szeretik az igazság fényét, gyűlölik ellenük bizonyító erejét! Becsapódni nem akarnak, becsapni inkább;  szeretik tehát az igazságot, mikor önmagát eléjük tárja, gyűlölik, mikor leleplezi őket. Pedig bosszút áll rajtuk: ujjal mutat azokra, kik mindenképpen húzódnak a leleplezés elől, önmagát meg nem tárja fel nekik!” (Szent Ágoston)

Egyébként javaslom...

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)

MAGYAR IDŐ

Mélymagyarveszély!!!

A legolvasottabb bejegyzések

Korábbi bejegyzéseink...

...teljes címlistája megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Keresztény-blogok

Címkék

Címkefelhő

A BLOG TARALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS)

Creative Commons Licenc

„keserűek vagyunk, amikor / nem akarunk példák lenni...”

2016.03.19. 07:19 bbjnick

Legato

Címkék: film történelem irodalom 1978 1977 1944 magyar film szabó sándor szőts istván ív tolnay klári magyar irodalom illés györgy legato hegedűs d géza gaál istván kovács nóra szász imre orosz lujza dajka margit szöllősy andrás gerbár tibor paláncz ferenc sallay kornélia

„LEGATO --- (o.) kötötten: olyan játékmódot (előadásmódot) jelent, melynél a hangok szoros egymásutánban, pillanatnyi megszakítás nélkül követik egymást. Jele a hangjegyek fölé, ill. alá jegyzett ív, vagy kiírt utasítás: legato. --- Vö. Ív.” (Böhm László: Zenei műszótár. Magyarázatokkal, kottapéldákkal, táblázatokkal és hangjegyírás-útmutatóval (REPRINT). Editio Musica, Bp., 1990., 149. p.)

gaalistvanakameramogottx1valtozat_ffvrz_mgyrdblghz_201146_27052017.jpgMinél többször újra- és újranézem Gaál István (1933-2007) (http://www.gaalistvanegyesulet.hu/) filmjeit, annál erősebbé – már-már meggyőződéssé – válik bennem a gondolat, hogy nemcsak hogy ő volt kortársai között a szőtsi örökség és ethosz (http://metropolis.org.hu/?pid=17&iid=21) leghűbb (tovább)éltetője, de tehetsége és tudása megélésének és használatának módjával, tevékenysége tárgyával, a filmmel kialakított viszonyával is – a háború után fellépő magyar filmesek közül – valószínűleg ő állt legközelebb az igazán nagyokhoz, a mesterekhez, a rosellinikhez, bressonokhoz, fellinikhez, bergmanokhoz, tarkovszkijokhoz stb.-hez...

A Legato (http://archiv.magyar.film.hu/hmdb//filmek/37131/legato.html) című Gaál István-film 1977-ben született (bemutató: 1978). A forgatókönyv alapját Szász Imre egy színműve adta, egy korabeli „mai téma”, „társadalmi dráma”. Egy fiatal házaspár (akiket a filmben Hegedűs D. Géza és Kovács Nóra alakít) nyaralni indul, útjukat megszakítják egy kisvárosban, ahol egy estét és egy éjszakát töltenek és szállásadóiktól – két idős, özvegy nővértől – (Tolnay Klári, Dayka Margit) megtudnak „ezt-azt” a (fiatal) férj – még az ötvenes években elhunyt – munkásmozgalmi hős édesapjáról, aki 1944-ben a környéken partizánkodott (mai fogalmaink szerint: terrorizálta a helybélieket). Ez egy izgalmas és bátor téma lehetett a hetvenes évek Magyarországán és bárhol és bármikor az, ha a szerzőt nem ideológiai megfontolások motiválják az alkotásra, hanem az, hogy minél többet megpróbáljon megérteni és megmutatni abból, hogyan él (és transzformálódik/transzponálódik) a múlt évtizedeken, akár rendszereken keresztül az emberi lélekben, a különböző szintű közösségekben és hogyan öröklődik és hat generációkon át/keresztül.

Gaál (mint általában) ez esetben is zseniálisan nyúl a témát szolgáltató alapanyaghoz: a „filmes realizmus” kedvéért nem vesz el semmit a színmű eredeti drámaiságából – a párbeszédek megőrzik (egyáltalán nem pejoratív értelmű) színpadiasságukat, jól formáltak, pontosak, súlyosak, a színészek játékmódja, dikciója is jelentős mértékben ezekhez idomul; a „színezés” (a jelenetek egymásutánisága) is erősen „színházias” logikát követ –, ugyanakkor erre az irodalmias alapszerkezetre egy – akár önmagában is helytálló, működő – rendkívül komplex, erős és konzekvens képiséget (képi világot és dramaturgiát) épít (operatőr: Illés György) és mindezeket – ahol azt szükségesnek érzi – még színvonalas zenei „aláfestéssel” is kiegészíti (zeneszerző: Szöllőssy András). Itt a film valóban „összművészetként” működik: a mozgókép különböző – (itt) egyenként is kimagasló színvonalon alkalmazott – műfaji (irodalmi, képi, zenei) elemei úgy szervesülnek egységes egésszé, hogy összességükben egy új – az elemek minőségét felülmúló – autonóm alkotássá válnak.

gaalistvanlegatoegykockaafilmbol_01_ffvrz_mgyrdblghz_457331_27052017.jpg

A film központi motívuma a fiatal házaspár kapcsolata és az abban végbemenő változások...

[film, 1978, 1977, magyar film, Kovács Nóra, Dayka Margit, Szabó Sándor, Tolnay Klári, Gaál István, Legato, Illés György, Szász Imre, Szöllősy András, Gerbár Tibor, Hegedűs D Géza, Orosz Lujza, Paláncz Ferenc, Sallay Kornélia]

A bejegyzés innét:https://bbjnick.blog.hu/2016/03/18/legato_609

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarido.blog.hu/api/trackback/id/tr8216168944

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.