„Az igazságot a szeretet »ökonómiájában« kell keresni, megtalálni és kifejezni, ugyanakkor másrészről pedig a szeretetet az igazság fényében kell megérteni, értékelni és gyakorolni.”
E bejegyzés közvetlen előzménye oly megállíthatatlanul és oly mértékben terjeszkedett, hogy menthetetlenül túlnőtt önmagán. Mit volt mit tenni, hagytam, hadd menjen, elengedtem (a viszontlátás reményében)…
E bejegyzés közvetlen előzménye – ahogyan nőtt – egymás után egyre több motívumot szívott fel magába, mígnem leszakadt a gerendáról, melyhez kötve volt, lebucskázott a padlásról, kigördült a főutcára és…
E bejegyzés közvetlen előzménye, ahogy távolodik tőlem, egyre karakteresebb formát mutat.
E bejegyzés közvetlen előzménye azzal kezdődött, hogy egy igen kimerítő tér-idő-ugrás után, mivel föléledt bennem a romlatlan természet utáni vágy, megkértem Nathaniel Bumppo barátomat, hogy csatlakozhassam hozzá egy cserkészútján. Így is lett. A Nap még föl sem kelt, s mi már mélyen benn jártunk a vadonban.
E bejegyzés közvetlen előzménye azzal folytatódott, hogy egy tisztáson, egy magányosan álló kecskerágócserje tövében (tkp. mókás körülmények között), ráakadtunk Szürkelóra, aki, némi ösztönzés, bagosi házipálinka és elemózsia hatására, meglepően gyorsan visszatért módosult tudatállapotából és elmesélte, hogy…
E bejegyzés közvetlen előzménye itt több szálra bomlott és párhuzamosan futott.
Míg Szürkeló a William Henry-erődben lezajlott választásokról elmélkedett,
aközben Z. barátunk a …-i szanatórium második emeleti férfivécéjének egyik fülkéjébe zárkózott és bárhogy könyörögtünk neki, semmiféle hívásra, kérésre, utasításra nem volt hajlandó elhagyni rejtekhelyét („Elnyel az enyészpont!” – hajtogatta kétségbeesetten),
K*rácsony G*rgely, LMP-szóvivő, az egykori párizsi Szent Jakab-templom kopott lépcsőjén üldögélt és a „morálisan vállalható/nemvállalható” nagy dilemmájáról vallott nekem,
*rbán V*tor, a Fidesz elnöke, leendő miniszterelnök, pedig a CEU-n, nagyszámú külföldi követ, vállalkozó és újságíró jelenlétében, a magyar ethoszról tartott előadást, mondandóját időnként dalrafakadva színesítve, alátámasztva („Jaj, régi szép magyar nép! / Az ellenség téged miképp / Szaggat és tép! / Mire jutott állapotod, / Romlandó cserép...” – kissé fojtott baritonjával nem jelentéktelen sikert aratva a megjelentek között).
E bejegyzés közvetlen előzménye mindazonáltal elsődlegesen mégiscsak Szürkeló William Henry-erődbeli számlálóbiztosi tapasztalatait volt hívatott prezentálni: különös hangsúlyt kapott benne a mohikánok megosztottsága, az irokézek újkeletű Fidesz-vonzalma és az a mély döbbenet, amit Szürkeló K*rácson G*rgely, az LMP-ben betöltött szerepével szembesülve érzett. A nap folyamán, míg a vadont jártuk, Szürkeló többször vissza-visszatért a számára megfejthetetlen sötét titokhoz: „Vajon ki lehet a William Henry-erődben az a három «idegenszívű» és/vagy «retardált», aki szavazatát az LMP-re adta le?”
Würtz Ádám rajza
E bejegyzés közvetlen előzménye egy képpel ért véget: a képen Natty Bumppo, Szürkeló és jómagam voltunk láthatóak, amint a vadonból kiérve a William Henry-erőd mögött lebukó Napban gyönyörködünk, míg fejünk fölött, egészen alacsonyan, két izraeli kémrepülőgép húz el.
÷÷÷
E bejegyzés azzal kezdődik, hogy a nővérke feladja Z. barátunk „tojtatását” és úgy dönt, az igazgató-főorvoshoz fordul utasításért. Megkérem a nővérkét, hogy még mielőtt a Főnénit vagy az igazgató-főorvos urat bevonnánk a „mókába”, tegyünk egy utolsó kísérletet Z. meggyőzésére.
– Z., gyere ki! – szólítom.
– Nem megyek, mert elnyel az enyészpont! – válaszolja ugyanazt már nagyonsokadszor.
Itt most trükkhöz folyamodom:
– Nem nyel el, Z., mert már rég elnyelt. Valamennyiőnket. Téged is, engem is, a nővérkét is. Igaz nővérke?! – a nővérke tanácstalanul néz rám.
– Biztos? – bizonytalanodik el Z.
– Szerinted, Z.? – kapaszkodom bele bizonytalankodásába.
– Jó, kimegyek, ha megígérsz valami! Hozol nekem valami jóféle könyvet Szent Sophiáról és az ő három lányáról, Fidesről, Spesről és Caritasról.*
Megígérem neki.
÷÷÷
* Magyar Katolikus Lexikon > H > hit, remény, szeretet
hit, remény, szeretet (lat. fides, spes, caritas, gör. pisztisz, elpisz, agape): 1. a három →isteni erény, a kegyelmi élet alapja és gyümölcse (vö. 1Kor 13,13). - 2. az ókorban személynevek. - 3. szentek, Szt Zsófia (→bölcsesség) leányai: Fides, Spes, Caritas (gör. Pisztisz, Elpisz, Agape). - A →hagiográfiában is vitatott, hogy valós személyek, vt-k voltak-e, vagy csupán a legfontosabb erények allegóriái. K-en és Ny-on egyaránt bőséges lit. és ikgr. emlékek tanúskodnak tiszt-ükről, ugyanakkor a korai és hiteles martirológiumok nem tudnak róluk. A 6. sz: János presbiter említi, hogy Rómában a Via Aurelia mentén gör., a Via Appia mentén lat. nevük szerint tisztelték őket. 7-8. sz. passiójuk szerint (mely lat., gör., szír, örmény és georgiai ford-ban is elterjedt), a 3 leányt Trajanus idejében szept. 30-án ölték meg, anyjuk 3 nap múlva természetes halállal halt meg. A hagyomány szerint I. Pál p. (ur. 757-767) idején maradványaikat a Via Aureliáról átvitték Szt Szilveszter p. mars-mezei tp-ába. - A teol. patrónusaiként is tisztelték őket. - ~ kultusza a reformáció, ill. a tridenti zsin. lit. szigorításai miatt szűnt meg, a lengy-eknél ma is virágzik, és a 20. sz. szlovák szakrális néphagyomány számon tartja. - Ü: Ny-on szept. 30. és aug. 1., K-en: aug. 1. és szept. 17. - 3. Az ikgr-ban a ~ igen kedvelt képtípus, mely anyjukkal, a →bölcsességgel, Szt Zsófiával együtt ábrázolja őket. Attrib-aik: a →korona és a →kard (Varsó, Nemz. Múz., 2 táblakép, 1460/70). II. Baszileiosz menologionjában a leányok lefejezése és temetése látható (Róma, Vat. Kvtár, 10. sz. vége). - Legendájuk az Érdy-kódexben található. Emlékezetüket őrzi az a szárnyasoltár 1440-ből, mely Zólyomszászfalu tp-ából került a besztercebányai múz-ba. Egyéb gótikus táblaképeik: Bártfa (Mettertia-oltár, 1500; Pieta-oltár), Berzenke (1500), Kassa (szegyh., 1470; Bártfáról, Múz, 1520), Kispalugya (1510), Lőcse (1410), Magyarfenes (1499, a gyulafehérvári ppi rezidenciában), Németlipcse (1450, Szl. Nemz. Galéria), Gyöngyös (1490). Faszobra: Pozsony (1510, Szl. Nemz. Galéria). Oltárai: Eperjes (1462), Nagyvárad (1513). - Patrocíniumaik: besztercebányai egyhm.: Dubravica (15. sz.), Szucsány (13. sz.); nyitrai egyhm.: Barossháza, Ösvényes, Sztrecsény; kassai egyhm.: Zboró. - Az →egri főszékesegyházban M. →Casagrande kompozíciójaként láthatók. **
BS XI:1277. - Bálint II:143. - Sachs 1980:319.