„…És most a Pokol muzsikál:
Fülünkben száz és szörnyű akkord…”
(Ady Endre)
Nálunk, embereknél, kissé bonyolultabb a képlet. Az emlékezettel való különféle visszaéléseknek olyan arzenáljával találkozhatunk mindennapi életünk során, hogy még fölsorolásuk is bőven meghaladná e bejegyzés kereteit. Vannak közöttünk olyanok, akik embertársaik manipulálására használják az emlékezettel való visszaélés technikáit, s olyanok is, és egyre többen, akik a túlélés gyakorlataként tekintenek önön emlékezetük szelektivitásának totalizálására. És, persze, léteznek e magatartásformák legváltozatosabb kombinációi is. Ami azonban valamennyi emlékezetmanipulációs technika közös sajátsága és veszélye, az az öngerjesztő jelleg, azaz a folyamatok egy idő utáni koordinálhatatlanná válása.
Két jó okom is volt e fenti „megmondás” elkövetésére: az egyik a magyarországi cigányság sorsának kritikusra fordulása, a másik pedig saját emlékezetem sajnálatos „megvesztegethetetlensége”. Nézzük sorjában:
A magyarországi cigányság mindig is a mindenkori társadalom peremén élt, de sohasem a társadalmon kívül. A magyar-cigány közös történelem folyamán első ízben fordul elő, hogy a cigányság „kollektíven” a többségi nemzet ellen fordul, kivonja magát annak törvényei alól és – jól emlékezzetek majd arra, amit most mondok – ideológiai alapokat kohol a magyarsággal szembeni „szabadságharcához”(?!). Ennek okait keresve három fontos tényezőt kell megemlítenünk: a cigányság a „rendszerváltozást” követő szociális ellehetetlenülését, eladdigi „cigányethoszának” és „cigánytudatának” elvesztését és a ballib ideológiai terror által sulykolt „hamistudat” kialakulását.
A magyar bal (a szocik és a ballibek) pozícióőrző és hatalmi törekvéseire semmi sem jelentett/jelent nagyobb veszélyt, mint a társadalmi kohézió és a – letlégyen az bármiféle is – nemzeti egységtudat. A „rendszerváltozás” kezdetétől politikájukban a következetesség csupán egyetlen ponton nyilvánult meg, ám ott kíméletlenül: „bármi, az integer nemzet irányába mutató törekvést már csíráiban megfojtani, elpusztítani, válogatás nélkül minden eszközzel és módon ellehetetleníteni!” Kisebbségpolitikájuk is ennek a „harcnak” a fegyvere volt és maradt. Féktelen és parttalan uszításba kezdtek, melynek (többek között) a hazai cigányság is áldozatául esett.
Ha visszatekintünk a magyar történelemben – s az egyszerűség kedvéért most ne nézzünk távolabbra, mint a XX. század eleje –, a német megszállás időszakát kivéve, nem volt olyan időszak, amikor a bármilyen színű mindenkori magyar kormány hivatalos „cigánypolitikája”, ne a cigányság integrálása lett volna. A helyzet 1990 után változott meg gyökeresen, amikor is a ballib politikai erők, ezt a szociálisan mindig is erősen kiszolgáltatott és katasztrofálisan elmaradott (számos vonatkozásában még a premodernitásban élő) és a legkevésbé sem egységes, közel egymilliós kisebbséget a magyarságtól való elkülönülésre és a magyarsággal szembeni önmeghatározásra „buzdította”. S mily különös: propagandára és a balos cigánykáder-garnitúra képzésére mindig akadt a szűkös anyagi keretekből, de a szociális és kulturális felemelkedés elősegítésére, az iskoláztatásra, munkahelyteremtésre, már a kezdetektől se nagyon, majd egyre kevésbé és kevésbé.
(A következő négy bő bekezdést, amely a cigányság jelenlegi helyzetével, a perspektívákkal és a konfliktusok lehetséges megoldásaival foglalkozott ki(ön)cenzuráztam, mivel többszöri újraolvasásra sem találtam kellően meggyőzőnek. Alkalmasint egy önálló bejegyzésben újra megpróbálom megfogalmazni az ezekkel a kérdésekkel kapcsolatos gondolataimat.)
És végül adjunk egy esélyt az emlékezetünknek is. S, nem mellesleg, lássuk az ördög patáját, amint kivillan a lakkcipő alól.
Jónéhány évvel ezelőtt, egy a szocialisták által szervezett – a párt romapolitikájáról szóló – előadáson (szakmányból) kókadva, a következő mondatot kellett végighallgatnom egy, a mai napon is miniszteriális státuszban lévő, vezető politikustól:
„Annyi magyart zárunk cigányozásért börtönbe, ahány cigányt tyúklopásért, és meg van oldva a cigánykérdés Magyarországon.”
No, tessék.