A bejegyzés közvetlen előzménye: magyarido.blog.hu/2010/12/01/jegyzetek_a_zemberek_es_a_zalapitashoz_2010_december_1

„Jelszavaink valának: Szent Korona, kereszténység, szabadság, egyenlőség, testvériség!”
(Valóság nagybátyánk szavai, miután sajnálatos balesetét követően (mikoris: kocsmai székéről lefordulva keményen lefejelte a kövezetet) hellyelközel magáhoztért)
Olvasom a Magyarország alkotmányának szabályozási elvei c. friss és rágós dokumentumot (mti.hu/cikk/2010/12/02/magyarorszag_alkotmanyanak_szabalyozasi_elvei-517190) és már az első mondatok között a következőket találom:
„(…)
Magyarországon minden hatalom forrása a politikai nemzet, azaz a nép, melynek egymásért felelősséggel tartozó tagjai egyenlő és elidegeníthetetlen méltósággal bírnak. Magyarország alkotmányos állami folytonosságát a Szent Korona fejezi ki. A nemzet hatalmával választott képviselői útján, illetve kivételes esetekben közvetlenül él. Magyarország felelősséget visel a határain kívül élő magyarok sorsáért.
(…)”
Nem értem. Elolvasom többször egymás után és még mindig nem értem. Ha „Magyarországon minden hatalom forrása a politikai nemzet, azaz a nép[, ami] hatalmával választott képviselői útján, illetve kivételes esetekben közvetlenül él”, akkor „Magyarország alkotmányos állami folytonosságát a Szent Korona” miért és hogyan „fejezi ki” és hasonlóképpen, ha „Magyarország alkotmányos állami folytonosságát a Szent Korona fejezi ki”, akkor miért és hogyan lehet „Magyarországon minden hatalom forrása a politikai nemzet, azaz a nép[, ami] hatalmával választott képviselői útján, illetve kivételes esetekben közvetlenül él”?
Én eddig úgy tudtam, hogy Magyarországon (hagyományosan) minden hatalom forrása és a nemzet létének és egységének letéteményese a Szentkorona(!) volt(/van/lesz?). Utánakeresek a szakirodalomban és, lám csak, ott is azt olvasom, hogy:
„(…)
A Szent Korona elméletének egyik általános államtani jelentősége tehát abban rejlik. hogy a nemzet a maga hatalmát a Szent Koronával jelképezett államra ruházta, amely pedig a királyt és nemzetet egységbe összefogó, felettük álló, különlétű egész. Ebből következik, hogy az államhatalom a koronáé, nem pedig az uralkodó magánjogi tulajdona, patrimoniuma. E nézet szerint tehát a hatalom közjogi természetű, s a király nemcsak alkotóeleme, de az államhatalom egy részének birtokosaként szerve is az államnak. Az uralomnak alanya nem az uralkodó és nem a nép, hanem a Szent Korona, vagyis maga az állam, a tagok személyiségétől különvált, felettük álló jogi személy. A Szent Korona tanának így másik nagy államtani elve, hogy benne az állam jogi személyiségének elve jut kifejezésre. Ez az elv már abban a korban érvényesült, amikor más népeknél az államot alkotó elemeivel azonosították.
Nálunk tehát a főhatalom megosztottsága, a nemzet részvétele a közhatalom gyakorlásában a kormányzat legmagasabb régióitól le a vármegyei önkormányzatig az államot élő személyiségként láttatja. Ebben az elgondolásban az állam nemcsak eszköz a népi célok megvalósítására (mint pl. a német nemzeti szocializmusban), hanem az állam magával a közhatalmi szervezetében élő nemzettel azonosul. Míg másutt a monarchikus gondolat a fejedelmi szuverénitásban jegecesedett ki és azt jelentette, hogy az államhatalom az uralkodóé, s a népnek csak annyi joga van, amennyit neki az uralkodói jog átenged: addig nálunk a Szent Korona elméletén sarkalló államszuverénitási elv alapján minden jog a Szent Koronáé, illetőleg az általa jelképezett államé, s a királyt csak az a hatalomkör illeti, amelyet a nemzet a koronázással ráruház. A nemzet az államhatalom gyakorlásában osztozkodik királyával, mégpedig minden hatalomban: a törvényhozóban ép úgy, mint a végrehajtóban.
A magyar Szent Korona tana így már a W e r b ő c z y től ránk maradt fogalmazása szerint a XIV. században eljutott az állam jogi személyiségének, jogalanyiságának és szuverénitásának a gondolatához. Ami külföldön a XIX. század első harmadáig még csak nem is következetesen átgondolt tudományos elmélet, Magyarországon már a középkorban élő jogi valóság volt.
(…)”
(Bővebben itt: www.alkotmanyossagi-muhely.hu/2004_csekey_mo_alk_bevez.htm#tana)
Ki érti ezt, hogy itt mi lesz?!