„Ugyanazt gondolják, akarják, mint én, de az eszükben és szívükben, a gondolkodásukban és becsületességükben; – de ez, amit mondok, nincs a húsukban, veséjükben, tüdejükben, lélekrészükben – ez az én magyarságom –, pedig enélkül ezzel a néppel az ő forradalmát megcsinálni nem lehet… Itt még a legjobb forradalmár, a legtökéletesebb vezér sem elég, ha nincs benne az én magyarságom, mert akkor az a forradalom nem ennek a népnek a forradalma.” (Ady Endre)
„keserűek vagyunk, amikor / nem akarunk példák lenni...”
2008.11.21. 03:03
Értsünk szót
Címkék: irodalom forradalom magyarság ady endre magyar irodalom
40 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://magyarido.blog.hu/api/trackback/id/tr77780582
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.11.21. 17:34:12
Ma van a születésnapja, ha jól rémlik :)
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2008.11.22. 15:21:43
Jé, és tényleg: 1877. november 22.!
Gondolta a fene:-)
Gondolta a fene:-)
ÁrPi 2011.04.28. 20:03:11
@bbjnick:
Nyilas volt a lelkem, meg még csonttöbblete is volt mint a táltosoknak (( :-) ))
Nyilasság és táltosága nélkül a patkánylázadás előkészítőjének vélik esetleg tévesen egyesek nemdebár:
A mai (11.ápr.28-i) Széll Kálmános mandiner.hu-s topikban, és valljuk meg - A saját korában is.
Nyilas volt a lelkem, meg még csonttöbblete is volt mint a táltosoknak (( :-) ))
Nyilasság és táltosága nélkül a patkánylázadás előkészítőjének vélik esetleg tévesen egyesek nemdebár:
A mai (11.ápr.28-i) Széll Kálmános mandiner.hu-s topikban, és valljuk meg - A saját korában is.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.29. 16:54:40
a patkánylázadás előkészítője.
egy dolog, h kijeletette nem az ő forradalma, a végén.
de az előkészítője.
a zsido hatvani nem véletlenül rajongta körbe, nem véletlenül írta a baloskomcsi nyugatba.
egyértelműen zsidókirály Ady. ősmagyarnak tartom, de a zsidók kenyerét ette. jó verseket írt, de a forradalmat akarta.
egy dolog, h kijeletette nem az ő forradalma, a végén.
de az előkészítője.
a zsido hatvani nem véletlenül rajongta körbe, nem véletlenül írta a baloskomcsi nyugatba.
egyértelműen zsidókirály Ady. ősmagyarnak tartom, de a zsidók kenyerét ette. jó verseket írt, de a forradalmat akarta.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.29. 16:59:23
rossz társaságba került, és a társaság ki is használta.
hihetetlen, de Tormaynak is ugyanez a véleménye, mint nekem, csak máshogy írja le
"dtak tapsot, babért és aranyat és mint egy magyar Sámsont, odafogták a szekerük elé. Ő pedig, míg vonszolta a szekeret, nem vette észre, hogy a hazája testén rohannak át a kerekek, nem vette észre, hogy egy idegen faj diadalíve alatt segíti behurcolni sorsunkat a: októberi forradalomba. "
kkbk.blog.hu/2011/01/28/tormay_cecile_ady_endre
ha valaki ma gyurcsánnyal, hellerrel barátkozik és tőlük kap támogatást, tőlük kap megbizásokat, pénzt, anyagi függés van, és egyetért is velük, ld babarczy pl. akkor nem butaság kimondani, hogy az ő érdeküket szolgálja?
nem. ez a tény.
hihetetlen, de Tormaynak is ugyanez a véleménye, mint nekem, csak máshogy írja le
"dtak tapsot, babért és aranyat és mint egy magyar Sámsont, odafogták a szekerük elé. Ő pedig, míg vonszolta a szekeret, nem vette észre, hogy a hazája testén rohannak át a kerekek, nem vette észre, hogy egy idegen faj diadalíve alatt segíti behurcolni sorsunkat a: októberi forradalomba. "
kkbk.blog.hu/2011/01/28/tormay_cecile_ady_endre
ha valaki ma gyurcsánnyal, hellerrel barátkozik és tőlük kap támogatást, tőlük kap megbizásokat, pénzt, anyagi függés van, és egyetért is velük, ld babarczy pl. akkor nem butaság kimondani, hogy az ő érdeküket szolgálja?
nem. ez a tény.
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.04.29. 19:50:30
@ÁrPi: @tesz-vesz:
"(...) Ady prózai munkáinak a kiadása mindenkit meggyőzhet róla, hogy az ő feje már rég egy olthatatlan hevű s ritka valóságérzékű gondolkozóé, amikor az igazai Ady-verseknek még egy szaka sem csordult ki. Azt mondhatni: ez a gondolkozási düh csikarta ki számára a lírai kifejezést, melynek a legízlésrémítőbb kalandokban is ihletője és hitele maradt. (...) Egy agyarkodó, végzetszimatoló, pokoli közérzet kap itt szerteszét, hogy a kis szilágyi világ pusztulására magyarázatfoszlányokat tépjen. (...) Adynak szerencséje volt, hogy Szilágy és Pest között megállott öt-hat évre, mert országokban csak az tud igazán gondolkodni, aki vidékekben már megtanult. Mint minden mély magyar ő is realista, nem rémlátó és nem bizakodó - ezek attitűdök már, s Adyban, ha az indulat körüllángolja is az igazságot, nem torzítja, s nem stilizálja. (...)" (Németh László: Kisebbségben, 1939)
Ezt szószerint alátámasztják Fülep Lajos visszaemlékezései, aki azon kevesek közé tartozott, akiket Ady eltűrt maga körül. Fülep azt meséli, hogy Ady már az 1910-es évek elején nagyon tisztán és világosan látta az ország és a nemzet jövőben sorsát, szinte próféta pontossággal felvázolta, mi fog következni.
Ha van egy kis hely és korismeretünk (valamennyire is ismerjük a huszadik századelő Magyarországának viszonyait), akkor Cécile asszony vádjait, hogyismonygyamcsak???, hát, nem vesszük komolyan. (Cécile asszonyból az alkotói irigység beszél:-))
Nem Ady volt az, aki "egy egy idegen faj diadalíve alatt segíti behurcolni sorsunkat a: októberi forradalomba", hanem a kor uralkodó elitje. S hogy az első világháborút követően volt/lehetett magyar nemzeti szellemi megújulás, az éppen Adynak, Móricznak, Bartóknak, Prohászkának és még néhány (a késődualizmus világának nem épp a hatalom által pátyolgatott alkotóinak) köszönhető).
Van ez tovább is, majd igény szerint folytatom:-)
ü
bbjnick
"(...) Ady prózai munkáinak a kiadása mindenkit meggyőzhet róla, hogy az ő feje már rég egy olthatatlan hevű s ritka valóságérzékű gondolkozóé, amikor az igazai Ady-verseknek még egy szaka sem csordult ki. Azt mondhatni: ez a gondolkozási düh csikarta ki számára a lírai kifejezést, melynek a legízlésrémítőbb kalandokban is ihletője és hitele maradt. (...) Egy agyarkodó, végzetszimatoló, pokoli közérzet kap itt szerteszét, hogy a kis szilágyi világ pusztulására magyarázatfoszlányokat tépjen. (...) Adynak szerencséje volt, hogy Szilágy és Pest között megállott öt-hat évre, mert országokban csak az tud igazán gondolkodni, aki vidékekben már megtanult. Mint minden mély magyar ő is realista, nem rémlátó és nem bizakodó - ezek attitűdök már, s Adyban, ha az indulat körüllángolja is az igazságot, nem torzítja, s nem stilizálja. (...)" (Németh László: Kisebbségben, 1939)
Ezt szószerint alátámasztják Fülep Lajos visszaemlékezései, aki azon kevesek közé tartozott, akiket Ady eltűrt maga körül. Fülep azt meséli, hogy Ady már az 1910-es évek elején nagyon tisztán és világosan látta az ország és a nemzet jövőben sorsát, szinte próféta pontossággal felvázolta, mi fog következni.
Ha van egy kis hely és korismeretünk (valamennyire is ismerjük a huszadik századelő Magyarországának viszonyait), akkor Cécile asszony vádjait, hogyismonygyamcsak???, hát, nem vesszük komolyan. (Cécile asszonyból az alkotói irigység beszél:-))
Nem Ady volt az, aki "egy egy idegen faj diadalíve alatt segíti behurcolni sorsunkat a: októberi forradalomba", hanem a kor uralkodó elitje. S hogy az első világháborút követően volt/lehetett magyar nemzeti szellemi megújulás, az éppen Adynak, Móricznak, Bartóknak, Prohászkának és még néhány (a késődualizmus világának nem épp a hatalom által pátyolgatott alkotóinak) köszönhető).
Van ez tovább is, majd igény szerint folytatom:-)
ü
bbjnick
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.04.29. 19:52:35
az ország és a nemzet jövőben sorsát=az ország és a nemzet jövőbeni sorsát
a hatalom által pátyolgatott alkotóinak) köszönhető).=a hatalom által pátyolgatott alkotóinak) köszönhető.
a hatalom által pátyolgatott alkotóinak) köszönhető).=a hatalom által pátyolgatott alkotóinak) köszönhető.
Csutakaszürkeló 2011.04.29. 20:53:20
@tesz-vesz: @bbjnick: Szürke Ló Főnök lassan mondja: Minden Érzékeny Lelkű Ember Rossz Társaságba Van(!) Kerülve.
Eleve.
Bele.
Kerülve.
Eleve.
Bele.
Kerülve.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 18:38:37
@bbjnick: országokban csak az tud igazán gondolkodni, aki vidékekben már megtanult."
ez az egy mondat jó az idézetben.
mégis hogy irigykedne Tormay, mikor ő író, nem költő; mikor ő a ady-nekrológjában írja ezt, s emellett az egekig dicséri a tehetségét?
sehogy, butaság ezt állítani
a pecér adyról már akkor ez volt a véleményem, mikor még azt se tudta ki az a Tormay Cecile.
adynak volt egy halovány, esetleg erős (de ezt kétlem) magyarságtudata, annyi, nemsok.
több, mint ami ma is előfordul a deák tér körül: "miért én nem vagyok magyar? de én is magyar vagyok." hát hogyne.
nem véletlenül szavalja az mszp-s alkó balázs az Én nem vagyok magyar verset.
nem, nem vagytok, abban az értelemben amit mi használunk.
adyt sikerült megzavarni a nemzeti mázzal, a zsidók nemzeti tanácsa, de voltak, akik kezdettől látták, hogy mi is ez, és hova tart.
ady nem. milyen profétikus.
ez az egy mondat jó az idézetben.
mégis hogy irigykedne Tormay, mikor ő író, nem költő; mikor ő a ady-nekrológjában írja ezt, s emellett az egekig dicséri a tehetségét?
sehogy, butaság ezt állítani
a pecér adyról már akkor ez volt a véleményem, mikor még azt se tudta ki az a Tormay Cecile.
adynak volt egy halovány, esetleg erős (de ezt kétlem) magyarságtudata, annyi, nemsok.
több, mint ami ma is előfordul a deák tér körül: "miért én nem vagyok magyar? de én is magyar vagyok." hát hogyne.
nem véletlenül szavalja az mszp-s alkó balázs az Én nem vagyok magyar verset.
nem, nem vagytok, abban az értelemben amit mi használunk.
adyt sikerült megzavarni a nemzeti mázzal, a zsidók nemzeti tanácsa, de voltak, akik kezdettől látták, hogy mi is ez, és hova tart.
ady nem. milyen profétikus.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 18:42:20
@bbjnick: Nem Ady volt az, aki "egy egy idegen faj diadalíve alatt segíti behurcolni sorsunkat a: októberi forradalomba", hanem a kor uralkodó elitje."
mármint aki beengedte az izraelitákat?
bizony, ezt mondja Tormay is. nem vették akkor még észre, túl libárilsok voltak a kor elit politikusai.
viszont mennyivel jobb odadörgölődzködni lukácshoz, és hatvanihoz. ignotushoz, és szabó ervin-félékhez.
és akkor tényleg nem nem segít nekik, hogyne.
mármint aki beengedte az izraelitákat?
bizony, ezt mondja Tormay is. nem vették akkor még észre, túl libárilsok voltak a kor elit politikusai.
viszont mennyivel jobb odadörgölődzködni lukácshoz, és hatvanihoz. ignotushoz, és szabó ervin-félékhez.
és akkor tényleg nem nem segít nekik, hogyne.
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.04.30. 18:49:39
"Ady költőzseni volt, de amúgy egy alkoholista, szifiliszes szerencsétlen, aki négykézláb mászva, kutyaként ugatva nyalta Hatvany báróék kezét, ha azok épp azzal szórakoztatták magukat, hogy egy kicsit megalázzák, amikor pénzért könyörgött náluk.
Ugyanolyan erkölcsi hulladék volt, mint a mai ellenzék publicistáinak nagy része, ő Tiszát nevezte "úrnak, magyarnak egyként rongynak", de inkább rá illik ez a jelző.
Lehet, hogy ez kicsit durván, meg tiszteletlenül hangzik, meg mit képzelek én magamról, de ugyan miért is kellene Adyt erkölcsi nagyságnak meg példaképnek felmagasztalni?
A maga korában természetesen gyűlölte a konzervatív oldal, nem ok nélkül, és a gyűlölet kölcsönös volt. Ő az akkori SZDSZ kitartottja, firkásza volt, bár néha előtört belőle a magyar is."
sajnálom ha titeket is megtéveszt, németh lászlót is
Ugyanolyan erkölcsi hulladék volt, mint a mai ellenzék publicistáinak nagy része, ő Tiszát nevezte "úrnak, magyarnak egyként rongynak", de inkább rá illik ez a jelző.
Lehet, hogy ez kicsit durván, meg tiszteletlenül hangzik, meg mit képzelek én magamról, de ugyan miért is kellene Adyt erkölcsi nagyságnak meg példaképnek felmagasztalni?
A maga korában természetesen gyűlölte a konzervatív oldal, nem ok nélkül, és a gyűlölet kölcsönös volt. Ő az akkori SZDSZ kitartottja, firkásza volt, bár néha előtört belőle a magyar is."
sajnálom ha titeket is megtéveszt, németh lászlót is
Csutakaszürkeló 2011.04.30. 20:03:00
@tesz-vesz: Tudod, ifjúkorom egyik fő "nemszeretemje" volt Ady. Az általad említettek miatt is. Aztán kanyarogtam egy jót, és Richard Brautigan-on át eljutottam mai napig imádottamig, F.M. Dosztojevszkijig. S miután mindenét végigolvastam, némelyiket azóta már tizenötször is, nagyon megszerettem, mert talán meg is értettem Adyt. Alapvetően mint embert, következményeivel együtt.
A fidesz szimbolikusan kormányoz - én szimbolikusan kommentálok: ugyanaz az alkoholizmus és ugyanaz a szifilisz bánt engem is, mint Ady Bandit.
ü: Szürke Ló Főnök
A fidesz szimbolikusan kormányoz - én szimbolikusan kommentálok: ugyanaz az alkoholizmus és ugyanaz a szifilisz bánt engem is, mint Ady Bandit.
ü: Szürke Ló Főnök
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.01. 03:25:56
@Csutakaszürkeló:
"ugyanaz az alkoholizmus és ugyanaz a szifilisz bánt engem is, mint Ady Bandit." --- írod.
Hát, igen:-)
ü
bbjnick
"ugyanaz az alkoholizmus és ugyanaz a szifilisz bánt engem is, mint Ady Bandit." --- írod.
Hát, igen:-)
ü
bbjnick
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.01. 05:56:39
@tesz-vesz:
Olvasd el Szabó Dezső Ady-kérés? c. cikkét! (Sajnos, nem tudom linkelni, mert nincs fönn a Világhálón.)
ü
bbjnick
Olvasd el Szabó Dezső Ady-kérés? c. cikkét! (Sajnos, nem tudom linkelni, mert nincs fönn a Világhálón.)
ü
bbjnick
Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.05.01. 18:31:46
Nem igazán tudom, van-e köze bármihez is, de...
Gimnáziumi osztályunkban egyik tanárnőnk, az "elől-hátul doktor" Dr. S.-R. T.-né Dr. bőven túl a nyugdíjkorhatáron (60-as évek utója, 70-es eleje) nagyon büszkén mesélte, hogy Ady bejáratos volt hozzájuk, mikor Ő még kisgyermek volt. Magához vonta és az ölébe ültette - miközben a család rettegett - ám feleslegesen: a szifilisz ebben a stádiumban MÁR nem fertőz... és főleg nem több réteg ruhán át :-)
Leányom magyar )és francia) tanárnője a gimiben (szintén nyugdíjkorhatáron jóval túl: sehogy se sikerült onnét elküldeni, pedig de sokan próbálkoztak! - szóval a négy évből három és félig csakis Adyt tanított. (Jómagam is végeztem magyar szakot, ismerem is sok versét (nem mindet, ilyen nagyképűt nem mondanék) de megszeretni valahogy nem sikerült.
Hogy mi a közös a két néhai tanárban? Az Ady-rajongáson kívül az, hogy vaskalapos szigorral viseltettek a nebulók iránt, és számos gyermek lelkét törték össze. Konkrétan neki köszönhető, hogy lányom nem tudta megszeretni a francia nyelvet - a másiknak meg, hogy a feleségem ugyan kiválóan értette a franciát, de beszélni nem merte...
Mindketten nagyon értettek a diákok megalázásához. A régebbi kijelentette a páromnak, hogy sose lesz belőle jó tanár; sőt: semmilyen tanár nem lesz... Ehhez képest egész életében az oktatásban dolgozott, most harmadik ízben igazgatója annak a sulinak, ahol már az édesanyja is tanított, s ahol ő, a húga és kettejük három gyermeke (négyből) tanult... Én csak amolyan outsider-ként :-)))
Gimnáziumi osztályunkban egyik tanárnőnk, az "elől-hátul doktor" Dr. S.-R. T.-né Dr. bőven túl a nyugdíjkorhatáron (60-as évek utója, 70-es eleje) nagyon büszkén mesélte, hogy Ady bejáratos volt hozzájuk, mikor Ő még kisgyermek volt. Magához vonta és az ölébe ültette - miközben a család rettegett - ám feleslegesen: a szifilisz ebben a stádiumban MÁR nem fertőz... és főleg nem több réteg ruhán át :-)
Leányom magyar )és francia) tanárnője a gimiben (szintén nyugdíjkorhatáron jóval túl: sehogy se sikerült onnét elküldeni, pedig de sokan próbálkoztak! - szóval a négy évből három és félig csakis Adyt tanított. (Jómagam is végeztem magyar szakot, ismerem is sok versét (nem mindet, ilyen nagyképűt nem mondanék) de megszeretni valahogy nem sikerült.
Hogy mi a közös a két néhai tanárban? Az Ady-rajongáson kívül az, hogy vaskalapos szigorral viseltettek a nebulók iránt, és számos gyermek lelkét törték össze. Konkrétan neki köszönhető, hogy lányom nem tudta megszeretni a francia nyelvet - a másiknak meg, hogy a feleségem ugyan kiválóan értette a franciát, de beszélni nem merte...
Mindketten nagyon értettek a diákok megalázásához. A régebbi kijelentette a páromnak, hogy sose lesz belőle jó tanár; sőt: semmilyen tanár nem lesz... Ehhez képest egész életében az oktatásban dolgozott, most harmadik ízben igazgatója annak a sulinak, ahol már az édesanyja is tanított, s ahol ő, a húga és kettejük három gyermeke (négyből) tanult... Én csak amolyan outsider-ként :-)))
Csutakaszürkeló 2011.05.01. 21:12:53
Picinyt félreérthetően fogalmaztam, Dosztojevszkij, akinek mindenét - némelyiket tizenötször is... de ebből az irányból sikerült megszeretnem azt a végletekig nyomorult magyar embert, akit Adynak hívnak. Úgy gondolom - bocsika, ha valakinek bántó -, a templomban bőszen imádkozó farizeusnak a mintáját követi, az, aki nem képes felfedezni a lelkében, és nem csak a "magyar" rekeszben, Ady Endrét. A Magyar Ugart és a Pócsi Máriát, például.
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.02. 15:45:36
@Mormogi Papa:
Az, hogy kik rajonganak egy-egy művészért, az, szerintem, bár lehetnek rejtett és kevésbé rejtett korrelációk (vagy micsodák:-)), mégsem feltétlenül minősíti a művészt. Sztálin például Mozart-rajongó volt:-D
ü
bbjnick
Az, hogy kik rajonganak egy-egy művészért, az, szerintem, bár lehetnek rejtett és kevésbé rejtett korrelációk (vagy micsodák:-)), mégsem feltétlenül minősíti a művészt. Sztálin például Mozart-rajongó volt:-D
ü
bbjnick
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.02. 16:07:13
@Csutakaszürkeló:
"Úgy gondolom - bocsika, ha valakinek bántó -, a templomban bőszen imádkozó farizeusnak a mintáját követi, az, aki nem képes felfedezni a lelkében, és nem csak a "magyar" rekeszben, Ady Endrét. A Magyar Ugart és a Pócsi Máriát, például." --- írod.
"(...)
És szegény Ady betegsége? Ó, nagy, gyógyíthatatlan betegség ez, s ezer év minden elhívott magyarjának ez rakta parázzsal az ágyát, tövisekkel a napjait. Neki örökölt fájdalom és kergető láz volt a magyarság. Ebben a betegségben benne volt minden magyar seb, a a faj egész ezeréves kitagadottsága. Neki jajgató éhség volt minden földtelen paraszt, felpattant seb minden bitangba vesző magyar, lappangó láz minden magyar lélek elhanyagoltsága, kulturálatlansága. (...) És amíg az egészséges Herczeg Ferenc szép fehér asztalnál s igen egészséges pezsgős vacsora mellett mondott konstruktív tósztokat a Tisza nagyúri társaságának: ő jajgatta, zokogta, üvöltötte nyolcmillió magyar sebeit, sürgetett, bizonyított, fenyegetett, átkozódott. Egész élete, egész költészete egyetlen kétségbeesett felkiáltás a mélységbe rohanó szekér elé. (...) Nagyon-nagyon beteg volt szegény Ady Endre: beteg ezer esztendő minden holt és élő magyarjával. és ez a betegség meg is bűntette őt: volt űzött vad, kitagadott céda, megköpött, elrugdalt, halálba kergetett szegény beteg magyar.
(...)"
(Szabó Dezső: Ady-kérdés?, 1924)
ü
bbjnick
"Úgy gondolom - bocsika, ha valakinek bántó -, a templomban bőszen imádkozó farizeusnak a mintáját követi, az, aki nem képes felfedezni a lelkében, és nem csak a "magyar" rekeszben, Ady Endrét. A Magyar Ugart és a Pócsi Máriát, például." --- írod.
"(...)
És szegény Ady betegsége? Ó, nagy, gyógyíthatatlan betegség ez, s ezer év minden elhívott magyarjának ez rakta parázzsal az ágyát, tövisekkel a napjait. Neki örökölt fájdalom és kergető láz volt a magyarság. Ebben a betegségben benne volt minden magyar seb, a a faj egész ezeréves kitagadottsága. Neki jajgató éhség volt minden földtelen paraszt, felpattant seb minden bitangba vesző magyar, lappangó láz minden magyar lélek elhanyagoltsága, kulturálatlansága. (...) És amíg az egészséges Herczeg Ferenc szép fehér asztalnál s igen egészséges pezsgős vacsora mellett mondott konstruktív tósztokat a Tisza nagyúri társaságának: ő jajgatta, zokogta, üvöltötte nyolcmillió magyar sebeit, sürgetett, bizonyított, fenyegetett, átkozódott. Egész élete, egész költészete egyetlen kétségbeesett felkiáltás a mélységbe rohanó szekér elé. (...) Nagyon-nagyon beteg volt szegény Ady Endre: beteg ezer esztendő minden holt és élő magyarjával. és ez a betegség meg is bűntette őt: volt űzött vad, kitagadott céda, megköpött, elrugdalt, halálba kergetett szegény beteg magyar.
(...)"
(Szabó Dezső: Ady-kérdés?, 1924)
ü
bbjnick
Csutakaszürkeló 2011.05.02. 19:12:45
@bbjnick: Én eztetet a szabódezsői írást nem ismertem, és mégis, s így kérdem: tulképpen ki az a hú dö fakk iz dezső szabó?
Csutakaszürkeló 2011.05.02. 19:16:53
"felpattant seb minden bitangba vesző magyar"
minden bitangba vesző magyar
minden bitangba vesző magyar
minden bitangba vesző magyar
minden bitangba vesző magyar
minden bitangba vesző magyar
minden bitangba vesző magyar
ÁrPi 2011.05.02. 20:20:03
Szép kis polémia :)
Értsünk szót . Igazad van.
Az én "esetleg tévesen" szókapcsolathasználatom az én irodalomtörténeti
felkészületlenségemet tükrözi leginkább.
Cecile asszony néhány "vádját" mégiscsak meg lehet fontolgatni.
Szerintem viszont (miként tesz-vesz is kétségbevonja) nem "alkotói irigység"
szól az Ady-nekrológjából, hanem a 1918.végi 19.eleji lázadó forradalmi folyamatok,
a patkánylázadás szellemi okainak kárhoztatása 1919.január végén.
A töprengésem ehelyt arra is irányul hogy Tormay Cécilénél
pl. táltoslovunk (Ill. elnézést: a "magyar Sámson" - kinek-kinek Ó-szöv.)
igavonó ló lett.
(Ha a teljes Tormay Cecile -féle Ady-nekrológot olvastam, kitűnt
(Januárban vagyunk.) hogy egyedüli politikusnévként említi meg
hogy a ravatalnál a Nemzeti Múzeumnál a szociálkommunista Kunfi mondott
búcsúbeszédet. )
(Ady-t pedig ugye a Tisza-gyilkosság után érte a szélütés.)
Bbjnick!
Olvastátok-é barátaim a NYUGAT 1924. évi első számát?
Engem a cenzúráról írottak is megfogtak benne, sőt először az említtetik e cikkben:
epa.oszk.hu/00000/00022/00350/10556.htm
Ady Endre - Korrobori
Nem 1924. ugyebár hanem __1917.__ a kelte.
(Legutóbb Bayer Zs. gondolta ajánlani egy Bogár Lászlós tévébeszélgetés zárszavaként
, tán épp a Mélymagyar volt az a műsor.)
............................
Most egy analógia következik:
Borzongató belegondolni
hogy esetleg az egyik reinkarnálódott főrangú tibeti láma szocializálódottsága
(az elmúlt pár évtizedbeli?) sokmillioms Peking (akár ha a Han-Kína)
megfontolt megtervezett felügyelete alatt határoztatik meg. ( ** )
Képzeljetek el egy táltost akit párt fogásba vennének születésétől
valemely mai bal liberálisok, és vagy zsidók.
Analógia.
(
* : Ady beszél kora Budapestjéről a Korrobori kapcsán és elképedve olvasom:
"Hogy e zsidók megcsinálták nekünk Budapestet s mindazt, ami talán - talán?
Biztosan - nincs is, de európaias és távolról mutatós?"
( Vajon olyan a Szilágy-vidék mint egy bőgatya-fütyülősbarack?
Persze csakis Cyrano mondhatja az orr-monológot! :-D )
** : Érdekes lehetne akár a kérdés hogy a Han-Kínai
komcsik vajh szalmambábfigurát nevelgetnek,
vagy valóban az adott láma avatárját ejtették foglyul a céljaikra; Emezt akár
a dalai láma (tenzin gyaco) ,vagy más buda spirituális
természetű emberi lények is el tudják dönteni , de ki más?)
Azt pedig eme nyilatkozásom nyomán megérted, hogy én nem értem "bbjnick"
zárójelbe tett gondolatát a Széll Kálmán topikban a mandin:
""Szerintem bánják már azt nagyon azok a zsidók, hogy akkora nagy
kultúrhéroszt csináltak abból az Adyból.:-)
(S aki nem látná, annak mondom: a Népszava Ady-idézgetése,
valószínűleg, megelőző manőver. Ezzel már sokkal inkább védeni
akarják és nem támadni Orbánt. (Szerintem.)) ""
A szélkálmános (nem hámos:-) kálmános) terv egy orbán-kormány-terv, így ha Ady
a szélkálmánt nem komálta, akkor a népszavában Adyt rá-citálni orbánra az
az(t olvasó) Ady-szimpatizánsok körében orbán elleni toll-hadmozdulat lehet leginkább.
Nem lehet olyan hajdejó Orbánnak;
Nem ilyen egyszerű ez?
Értsünk szót . Igazad van.
Az én "esetleg tévesen" szókapcsolathasználatom az én irodalomtörténeti
felkészületlenségemet tükrözi leginkább.
Cecile asszony néhány "vádját" mégiscsak meg lehet fontolgatni.
Szerintem viszont (miként tesz-vesz is kétségbevonja) nem "alkotói irigység"
szól az Ady-nekrológjából, hanem a 1918.végi 19.eleji lázadó forradalmi folyamatok,
a patkánylázadás szellemi okainak kárhoztatása 1919.január végén.
A töprengésem ehelyt arra is irányul hogy Tormay Cécilénél
pl. táltoslovunk (Ill. elnézést: a "magyar Sámson" - kinek-kinek Ó-szöv.)
igavonó ló lett.
(Ha a teljes Tormay Cecile -féle Ady-nekrológot olvastam, kitűnt
(Januárban vagyunk.) hogy egyedüli politikusnévként említi meg
hogy a ravatalnál a Nemzeti Múzeumnál a szociálkommunista Kunfi mondott
búcsúbeszédet. )
(Ady-t pedig ugye a Tisza-gyilkosság után érte a szélütés.)
Bbjnick!
Olvastátok-é barátaim a NYUGAT 1924. évi első számát?
Engem a cenzúráról írottak is megfogtak benne, sőt először az említtetik e cikkben:
epa.oszk.hu/00000/00022/00350/10556.htm
Ady Endre - Korrobori
Nem 1924. ugyebár hanem __1917.__ a kelte.
(Legutóbb Bayer Zs. gondolta ajánlani egy Bogár Lászlós tévébeszélgetés zárszavaként
, tán épp a Mélymagyar volt az a műsor.)
............................
Most egy analógia következik:
Borzongató belegondolni
hogy esetleg az egyik reinkarnálódott főrangú tibeti láma szocializálódottsága
(az elmúlt pár évtizedbeli?) sokmillioms Peking (akár ha a Han-Kína)
megfontolt megtervezett felügyelete alatt határoztatik meg. ( ** )
Képzeljetek el egy táltost akit párt fogásba vennének születésétől
valemely mai bal liberálisok, és vagy zsidók.
Analógia.
(
* : Ady beszél kora Budapestjéről a Korrobori kapcsán és elképedve olvasom:
"Hogy e zsidók megcsinálták nekünk Budapestet s mindazt, ami talán - talán?
Biztosan - nincs is, de európaias és távolról mutatós?"
( Vajon olyan a Szilágy-vidék mint egy bőgatya-fütyülősbarack?
Persze csakis Cyrano mondhatja az orr-monológot! :-D )
** : Érdekes lehetne akár a kérdés hogy a Han-Kínai
komcsik vajh szalmambábfigurát nevelgetnek,
vagy valóban az adott láma avatárját ejtették foglyul a céljaikra; Emezt akár
a dalai láma (tenzin gyaco) ,vagy más buda spirituális
természetű emberi lények is el tudják dönteni , de ki más?)
Azt pedig eme nyilatkozásom nyomán megérted, hogy én nem értem "bbjnick"
zárójelbe tett gondolatát a Széll Kálmán topikban a mandin:
""Szerintem bánják már azt nagyon azok a zsidók, hogy akkora nagy
kultúrhéroszt csináltak abból az Adyból.:-)
(S aki nem látná, annak mondom: a Népszava Ady-idézgetése,
valószínűleg, megelőző manőver. Ezzel már sokkal inkább védeni
akarják és nem támadni Orbánt. (Szerintem.)) ""
A szélkálmános (nem hámos:-) kálmános) terv egy orbán-kormány-terv, így ha Ady
a szélkálmánt nem komálta, akkor a népszavában Adyt rá-citálni orbánra az
az(t olvasó) Ady-szimpatizánsok körében orbán elleni toll-hadmozdulat lehet leginkább.
Nem lehet olyan hajdejó Orbánnak;
Nem ilyen egyszerű ez?
ÁrPi 2011.05.02. 20:27:33
Elnézést a hosszas miatt...
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.03. 06:07:45
@ÁrPi:
Elhatároztam, hogy (mivel egy komment ehhez szűk keret volna) egy bejegyzésben válaszolok kérdéseidre. A címe (szerényen) "Ady-kérdés?" 2011. lesz.:-) Remélem, néhány napon belül sikerül összeütni.
ü
bbjnick
Elhatároztam, hogy (mivel egy komment ehhez szűk keret volna) egy bejegyzésben válaszolok kérdéseidre. A címe (szerényen) "Ady-kérdés?" 2011. lesz.:-) Remélem, néhány napon belül sikerül összeütni.
ü
bbjnick
Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.05.03. 11:00:23
@bbjnick: Talán igen, talán nem… Similis simili gaudet - ha ugyan jól idézem fejből…
Másfelől… talán az sem véletlen, hogy egy bizonyos pokoli hírnévre verekedett szobafestő Wagner-rajongó volt. Igaz, e bűnben osztozott bizonyos Liszt Ferenccel :-)
Inkább a lelki közösségre, ráhangoldásra példa - és néha ellenpélda is, megengedem.
Eszembe idézi valamiért azt a házaspárt, akik - jó tucatnyi éve - megszemlélték otthonunkat, mit eladásra kínáltunk. Az asszony végigsétált a könyvespolc előtt (nekem nem eléggé, de a családnak jókora polc volt az; s csak az egyik a lakásban) és megállván kiszúrt egy néhány kötetből álló egységet (mit, szégyen ide, szégyen oda: úgy kaptam ajándékba; s sem azelőtt, sem azóta ki sem nyitottam) s bizonyos "értő" hangsúllyal, halkan, de felkiáltott:
" - Áh, Bibó…! "
Nos, a könyv is lehet jellemző egy emberre. Bár valamiért úgy éreztem: tán ő sem olvasta el :-)))
@ÁrPi:
"Képzeljetek el egy táltost akit párt fogásba vennének…"
Gondolom, a két szóba írásnak van értelme - azaz nem véletlen. Esetleg tudat alatti :-)
Valóban. Akit a Párt "fogásba vesz", annak nem lehet "kifogása" ellene :-) Másokon viszont csak "fogást keresnek" - de nem találnak. Az utóbbi szimpatikusabb :-)
Remélem, nem minősülnek szavaim puszta szójátéknak.
Másfelől… talán az sem véletlen, hogy egy bizonyos pokoli hírnévre verekedett szobafestő Wagner-rajongó volt. Igaz, e bűnben osztozott bizonyos Liszt Ferenccel :-)
Inkább a lelki közösségre, ráhangoldásra példa - és néha ellenpélda is, megengedem.
Eszembe idézi valamiért azt a házaspárt, akik - jó tucatnyi éve - megszemlélték otthonunkat, mit eladásra kínáltunk. Az asszony végigsétált a könyvespolc előtt (nekem nem eléggé, de a családnak jókora polc volt az; s csak az egyik a lakásban) és megállván kiszúrt egy néhány kötetből álló egységet (mit, szégyen ide, szégyen oda: úgy kaptam ajándékba; s sem azelőtt, sem azóta ki sem nyitottam) s bizonyos "értő" hangsúllyal, halkan, de felkiáltott:
" - Áh, Bibó…! "
Nos, a könyv is lehet jellemző egy emberre. Bár valamiért úgy éreztem: tán ő sem olvasta el :-)))
@ÁrPi:
"Képzeljetek el egy táltost akit párt fogásba vennének…"
Gondolom, a két szóba írásnak van értelme - azaz nem véletlen. Esetleg tudat alatti :-)
Valóban. Akit a Párt "fogásba vesz", annak nem lehet "kifogása" ellene :-) Másokon viszont csak "fogást keresnek" - de nem találnak. Az utóbbi szimpatikusabb :-)
Remélem, nem minősülnek szavaim puszta szójátéknak.
ÁrPi 2011.05.03. 15:06:17
@Mormogi Papa:
Úgy esett ezúttal hogy megfontoltsággal, tudatossággal, szándékkal alkalmaztam
anyanyelvem néha foglyul ejtő sokszínűségét,
mert meggondoltam hogy emitt szóközt ütni nagyon találóvá teheti a mondandómat.
Tessék.
Úgy esett ezúttal hogy megfontoltsággal, tudatossággal, szándékkal alkalmaztam
anyanyelvem néha foglyul ejtő sokszínűségét,
mert meggondoltam hogy emitt szóközt ütni nagyon találóvá teheti a mondandómat.
Tessék.
Csutakaszürkeló 2011.05.03. 18:32:23
@ÁrPi: @Mormogi Papa: Mondom a Bandi havernak, bántanak, gyere, védd meg magad. Azt mondja, gyere, nyiss ki a négyszázadik oldalon:
"Aki gurít,aki görget,
Mint egy lovatlan Szent Györgyet
Errűl s néha túl a Lajtán,
Nem én vagyok, de: a fajtám.
Talán Isten, talán Ördög,
Olykor-olykor föl-fölhörgök
S mindig búsan megbékélek:
Így szabta a magyar élet.
Gyönyörű, ős hittel, sokkal,
Szenvedéssel, botlásokkal
Fajtám indít, mindig ő kel
Szépséggel, kínnal, erővel.
Amit tudok, érte tudtam,
Ha elbukok, nem én buktam:
Bennem egy ősi gőg lázadt
S csak az enyém a gyalázat.
Szent, bús utam meg nem látták
A pimaszok és a gyávák,
Immel-ámmal tettek-vettek
S ha megingtam, elengedtek.
Ma már: minden gonosz álom
S már csak magamat sajnálom
És hogy énellenem védték
Fajtám választott kevélyét.
Mi várhat egy ilyen hadra:
Ebekre és harmincadra,
Nagy gyalázatra kerülnek,
Ordítnak és keserülnek.
Én meg, a dolgom elvégzett,
Megrugdalt és levitézlett,
Megdöglök gyászos kacajjal,
Magyar fajjal, bajjal, jajjal."
(LOVATLAN SZENT GYÖRGY)
S hát, mit Ady eszméjének is mondhatnánk: kinek nem inge, ne vegye magára.
"Aki gurít,aki görget,
Mint egy lovatlan Szent Györgyet
Errűl s néha túl a Lajtán,
Nem én vagyok, de: a fajtám.
Talán Isten, talán Ördög,
Olykor-olykor föl-fölhörgök
S mindig búsan megbékélek:
Így szabta a magyar élet.
Gyönyörű, ős hittel, sokkal,
Szenvedéssel, botlásokkal
Fajtám indít, mindig ő kel
Szépséggel, kínnal, erővel.
Amit tudok, érte tudtam,
Ha elbukok, nem én buktam:
Bennem egy ősi gőg lázadt
S csak az enyém a gyalázat.
Szent, bús utam meg nem látták
A pimaszok és a gyávák,
Immel-ámmal tettek-vettek
S ha megingtam, elengedtek.
Ma már: minden gonosz álom
S már csak magamat sajnálom
És hogy énellenem védték
Fajtám választott kevélyét.
Mi várhat egy ilyen hadra:
Ebekre és harmincadra,
Nagy gyalázatra kerülnek,
Ordítnak és keserülnek.
Én meg, a dolgom elvégzett,
Megrugdalt és levitézlett,
Megdöglök gyászos kacajjal,
Magyar fajjal, bajjal, jajjal."
(LOVATLAN SZENT GYÖRGY)
S hát, mit Ady eszméjének is mondhatnánk: kinek nem inge, ne vegye magára.
bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.05.03. 22:39:23
@Mormogi Papa:
A 3+1 kötetes Bibó-válogatott mára már felkerült a Világhálóra is (egyébként kicsit irigyellek érte, nekem csak a negyedik kötetet sikerült megszerezni:-))
www.mek.oszk.hu/02000/02043/index.phtml
(Azért jók ezek az elektronikus változatok, mert olvasni ugyan nemigen lehet őket, de tematikus keresésre remekül alkalmasak.:-))
ü
bbjnick
A 3+1 kötetes Bibó-válogatott mára már felkerült a Világhálóra is (egyébként kicsit irigyellek érte, nekem csak a negyedik kötetet sikerült megszerezni:-))
www.mek.oszk.hu/02000/02043/index.phtml
(Azért jók ezek az elektronikus változatok, mert olvasni ugyan nemigen lehet őket, de tematikus keresésre remekül alkalmasak.:-))
ü
bbjnick
Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.05.04. 08:20:38
@bbjnick: Nekem az első 3 kötet van meg. Most nem mennék bele, de talán éppen itt olvastam egy hosszabb idézetet tőle, amivel végképp elkefélte magát. Persdze arról volt szó, hogy minden magyar bűnüs - még azok is, akik segítették más vallású honfitársaikat - mivel az nem számít. Ugyanis ha mentettek is, csak ismerősöket, rokonokat, barátokat mentettek...
Az analógiát továbbgondolva rettenetes dolgok sejlenek fel...
Ami Adyt illeti, esetemben illik rá az a Petőfi idézet, mit oly gyakran dörgöltek az orrom alá - persze egészen más okból :-)
"Tán csodállak, ámde nem szeretlek,
Képzetem hegy-völgyedet nem járja."
Az analógiát továbbgondolva rettenetes dolgok sejlenek fel...
Ami Adyt illeti, esetemben illik rá az a Petőfi idézet, mit oly gyakran dörgöltek az orrom alá - persze egészen más okból :-)
"Tán csodállak, ámde nem szeretlek,
Képzetem hegy-völgyedet nem járja."
Mormogi Papa · http://iusmurmurandi.blog.hu 2011.05.04. 08:21:27
@ÁrPi: Nagyon örülök, s örülj velem: az üzeneted átjött :-)
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.05.04. 15:48:37
@Csutakaszürkeló: @bbjnick:
Szabó Dezső itt jól eltalálta, szerintem tudunk közös nevezőre jutni, de ti lenézitek az én, és Tormay véleményét, elfordultok, pedig nem teljesen mondunk ellentétet veletek.
"És szegény Ady betegsége? Ó, nagy, gyógyíthatatlan betegség ez, s ezer év minden elhívott magyarjának ez rakta parázzsal az ágyát, tövisekkel a napjait. Neki örökölt fájdalom és kergető láz volt a magyarság. Ebben a betegségben benne volt minden magyar seb, a a faj egész ezeréves kitagadottsága. Neki jajgató éhség volt minden földtelen paraszt, felpattant seb minden bitangba vesző magyar, lappangó láz minden magyar lélek elhanyagoltsága, kulturálatlansága. (...) És amíg az egészséges Herczeg Ferenc szép fehér asztalnál s igen egészséges pezsgős vacsora mellett mondott konstruktív tósztokat a Tisza nagyúri társaságának: ő jajgatta, zokogta, üvöltötte nyolcmillió magyar sebeit, sürgetett, bizonyított, fenyegetett, átkozódott. Egész élete, egész költészete egyetlen kétségbeesett felkiáltás a mélységbe rohanó szekér elé. (...) Nagyon-nagyon beteg volt szegény Ady Endre: beteg ezer esztendő minden holt és élő magyarjával. és ez a betegség meg is bűntette őt: volt űzött vad, kitagadott céda, megköpött, elrugdalt, halálba kergetett szegény beteg magyar.
(...)"
(Szabó Dezső: Ady-kérdés?, 1924)
és ez használta ki az akkori vörös ellenzék, tény hogy nem is publikálhatott Ady máshol, csak náluk, de akkor is kihasználták, akkor is befogták a szekerük elé, mint egy Sámsont!
és ezzel ti nem foglalkoztok, ezzel besározzák Adyt, ahogy Tétényi besározza magát, ha elmegy lms-s és mszp majálisokra (nem tudom mi tétényi, csak példaként mondom)
remélem fent már írtam, de a spirós korai írásomban mindenképp írtam, mindig is azt tartottam, hogy Ady ősmagyar, magyar nép párti, aki rossz társaságba került.
nézzétek meg ezt a vágott posztomat, Ady néppártiságáról, egyből ez a vers jutott eszembe, nem véletlenül:
kkbk.blog.hu/2009/07/16/dozsa_gyorgy_unokaja_vagyok_en
Szabó Dezső itt jól eltalálta, szerintem tudunk közös nevezőre jutni, de ti lenézitek az én, és Tormay véleményét, elfordultok, pedig nem teljesen mondunk ellentétet veletek.
"És szegény Ady betegsége? Ó, nagy, gyógyíthatatlan betegség ez, s ezer év minden elhívott magyarjának ez rakta parázzsal az ágyát, tövisekkel a napjait. Neki örökölt fájdalom és kergető láz volt a magyarság. Ebben a betegségben benne volt minden magyar seb, a a faj egész ezeréves kitagadottsága. Neki jajgató éhség volt minden földtelen paraszt, felpattant seb minden bitangba vesző magyar, lappangó láz minden magyar lélek elhanyagoltsága, kulturálatlansága. (...) És amíg az egészséges Herczeg Ferenc szép fehér asztalnál s igen egészséges pezsgős vacsora mellett mondott konstruktív tósztokat a Tisza nagyúri társaságának: ő jajgatta, zokogta, üvöltötte nyolcmillió magyar sebeit, sürgetett, bizonyított, fenyegetett, átkozódott. Egész élete, egész költészete egyetlen kétségbeesett felkiáltás a mélységbe rohanó szekér elé. (...) Nagyon-nagyon beteg volt szegény Ady Endre: beteg ezer esztendő minden holt és élő magyarjával. és ez a betegség meg is bűntette őt: volt űzött vad, kitagadott céda, megköpött, elrugdalt, halálba kergetett szegény beteg magyar.
(...)"
(Szabó Dezső: Ady-kérdés?, 1924)
és ez használta ki az akkori vörös ellenzék, tény hogy nem is publikálhatott Ady máshol, csak náluk, de akkor is kihasználták, akkor is befogták a szekerük elé, mint egy Sámsont!
és ezzel ti nem foglalkoztok, ezzel besározzák Adyt, ahogy Tétényi besározza magát, ha elmegy lms-s és mszp majálisokra (nem tudom mi tétényi, csak példaként mondom)
remélem fent már írtam, de a spirós korai írásomban mindenképp írtam, mindig is azt tartottam, hogy Ady ősmagyar, magyar nép párti, aki rossz társaságba került.
nézzétek meg ezt a vágott posztomat, Ady néppártiságáról, egyből ez a vers jutott eszembe, nem véletlenül:
kkbk.blog.hu/2009/07/16/dozsa_gyorgy_unokaja_vagyok_en
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.05.04. 15:52:40
@Csutakaszürkeló: az Ugar nem véletlenül szlogen a fejlécünkben
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.05.04. 16:12:26
@Mormogi Papa: mi a véleményetek Bibóról?
most mindenkitől kérdezném.
most mindenkitől kérdezném.
Csutakaszürkeló 2011.05.04. 18:55:53
@tesz-vesz: Ezért írtam fenn, amit az érzékeny lelkű emberekről, s az ő kényszerű társaságukról írtam.
Lazításképpen, egy kis "Ady", Kínából:
"Hajam fehér, bozontos, repkedő,
arcom csupa redő.
Van öt fiam, van nékem öt fiam
s utálják a papírt mindannyian.
A-su tizennyolcéves,
folyton henyél, lustálkodik az édes.
A-süan, az iparkodó gyerek,
de gyűlöli a Szépművészetet.
Tizenhároméves már Jang-tuán,
ám a betűre csak bámul bután.
Tung-csu kilenc, értelme az kevés,
csak egy dolog érdekli, az evés.
Ha így ver az ég, mit tegyek? Bizony,
részeg vagyok mindig. Iszom, iszom.
TAO JÜAN-MING (V. század): Részeg apa panaszkodik fiaira
(Kosztolányi fordítása-átköltése)
Lazításképpen, egy kis "Ady", Kínából:
"Hajam fehér, bozontos, repkedő,
arcom csupa redő.
Van öt fiam, van nékem öt fiam
s utálják a papírt mindannyian.
A-su tizennyolcéves,
folyton henyél, lustálkodik az édes.
A-süan, az iparkodó gyerek,
de gyűlöli a Szépművészetet.
Tizenhároméves már Jang-tuán,
ám a betűre csak bámul bután.
Tung-csu kilenc, értelme az kevés,
csak egy dolog érdekli, az evés.
Ha így ver az ég, mit tegyek? Bizony,
részeg vagyok mindig. Iszom, iszom.
TAO JÜAN-MING (V. század): Részeg apa panaszkodik fiaira
(Kosztolányi fordítása-átköltése)
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.05.05. 11:23:51
@Csutakaszürkeló: Ezért írtam fenn, amit az érzékeny lelkű emberekről, s az ő kényszerű társaságukról írtam."
ezt nem értem
ezt nem értem