...ami valóban van...

„… minden, ami valóban van, az elmúlt már, s (…) egyedül az van, ami valóban elmúlt. Aki ragaszkodni akar ahhoz, hogy az emberiség múltjának nincsen már tulajdonképpeni életértéke, hanem csupán figyelmeztetés vagy tanítás szempontjából hasznos a jövő számára – mert hiszen a múlt nem tud valóban cselekedni –, annak vállalnia kell azt is, hogy saját életét is a mai napig, sőt előre, az utolsó pillanatig megtagadja, mint értéktelent. Aki megérti azt, hogy a kultúra formát adás, az belátja azt is, hogy a legmagasabb formák, amelyeket megismerni az emberi szellemnek megadatott, pszichológiai értelemben mindig (…) menekülés – a jelentől – voltak.” (Johan Huizinga)

...az emberek szeretik ugyan az igazságot, de...

„Miért igaz a mondás, hogy az igazságnak gyűlölet a magzatja? (...) Azért, mert az emberek szeretik ugyan az igazságot, de úgy, hogy aki másvalamihez ragaszkodik, azt akarja, hogy az legyen az igazság; s mivel senki sem akar tévedni, mindenki húzódozik annak bebizonyításától, hogy tévedésben leledzik! Amiatt gyűlölik tehát az emberek az igazságot, amihez mint igazsághoz ragaszkodnak! Az emberek szeretik az igazság fényét, gyűlölik ellenük bizonyító erejét! Becsapódni nem akarnak, becsapni inkább;  szeretik tehát az igazságot, mikor önmagát eléjük tárja, gyűlölik, mikor leleplezi őket. Pedig bosszút áll rajtuk: ujjal mutat azokra, kik mindenképpen húzódnak a leleplezés elől, önmagát meg nem tárja fel nekik!” (Szent Ágoston)

Egyébként javaslom...

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)

MAGYAR IDŐ

Mélymagyarveszély!!!

A legolvasottabb bejegyzések

Korábbi bejegyzéseink...

...teljes címlistája megtalálható az oldal alján, A BLOG TARTALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS) c. dobozban.

Friss topikok / (Leg)Utóbbi hozzászólások

Keresztény-blogok

Címkék

Címkefelhő

A BLOG TARALMA (VALAMENNYI BEJEGYZÉS)

Creative Commons Licenc

„keserűek vagyunk, amikor / nem akarunk példák lenni...”

2019.09.24. 07:11 Szabó A. Imre

Sára Sándorról

Címkék: film történelem 1971 1978 1965 1993 kommunizmus 1996 televízió szocializmus 1974 duna tv 1968 dokumentumfilm szabó istván szindbád rendszerváltoztatás magyar film játékfilm 1963 1933 sára sándor 2019 huszárik zoltán rózsa jános tízezer nap gaál istván kósa ferenc kardos ferenc sodrásban 80 huszár a vád sír az út előttem földobott kő holnap lesz fácán vigyázók krónika - a 2. magyar hadsereg a donnál csonka bereg lefegyverzett ellenséges erők magyar nők a gulágon

2019. szeptember 22-én elhunyt Sára Sándor.

Sára Sándor (1933 – 2019) kitörölhetetlenül beírta nevét a magyar filmtörténet nagyjai közé. Olyan gazdag és sokrétű életművet hagyott maga után, amely csak keveseknek adatott meg. Nem pusztán kiváló operatőr, nem önmagában vizuális tehetség volt, de megvolt benne a képesség átfogó gondolati konstrukciók megteremtésére és létrehozására is; amiben részt vállalt, intellektusának és személyiségének erejével nemcsak gazdagabbá, de stabilabbá és monumentálisabbá is vált. Pályája ezért ívelhetett a rendezők méltó alkotótársaként fellépő operatőrtől, az önálló játékfilmes rendezőn át, a műfajteremtő történelmi dokumentumfilmesig, majd a televízióalapító kultúraszervezőig, miközben aktív évei során mindvégig valamennyi tevékenységéhez hű maradt.

Már első operatőri munkái között olyan korszakos filmek vannak, mint Gaál István Sodrásbanja (1963) és Kósa Ferenc Tízezer napja (1965), meghatározó szerepe van Huszárik Zoltán Szindbádja (1971) egyedülálló képi világának megteremtésében, miközben visszatérő alkotótársává válik Kósa Ferenc mellett többek között Szabó Istvánnak, Kardos Ferencnek és Rózsa Jánosnak. Pályakezdésétől készít önálló rövidfilmeket, 1968-ban megrendezi első nagyjátékfilmjét, az „így jöttem” tematikájú Földobott követ, majd 1974-ben a Holnap lesz fácán című szatirikus szocializmus parabolát, 1978-ban pedig a valaha volt legjobb magyar történelmi filmet, a 80 huszárt. Mivel történelmi játékfilm-terveit ezután rendre visszautasítják történelmi és szociográfiai tárgyú dokumentumfilmek sorába kezd: Krónika – A 2. magyar hadsereg a Donnál, „Sír az út előttem”, Csonka Bereg, Lefegyverzett ellenséges erők, Magyar nők a Gulágon stb. A rendszerváltoztatás után a rendezők közül először dolgozza fel játékfilmes formában a kommunista besúgórendszer működését (Vigyázók, 1993), illetve a szovjet megszálló csapatok állati kegyetlenkedéseit és a szovjet katonai hatóságok által meghurcoltak és elítéltek szenvedéseit (A vád, 1996). 1993-ban alapító elnöke és ezt követően hét évig vezetője a Duna Televíziónak, mely 1999-ben Unesco Camera-díjban részesül, a világ legjobb kulturális televíziójává választják.

A sárai örökség többrétegű: egyrészt munkái, operatőri és rendezői tevékenységének eredményei, melyek többségéről már ma is nagy bizonyossággal állítható, hogy időtálló, örökbecsű esztétikai és dokumentatív értéket képviselő alkotások, a nemzeti emlékezet és önismeret fontos elemei; ugyanakkor alkotói szemlélete és magatartása, fegyelme, józansága, kitartása és elkötelezettsége, mellyel minden őt követő művész számára példát mutat.

***

SÁRA SÁNDOR FILMOGRÁFIA (a Wikipédia nyomán)

Játékfilmek

Operatőrként

Asszony a telepen (1962) – rendezte Fehér Imre
Sodrásban (1963) – rendezte Gaál István
Gyerekbetegségek (1965) – rendezte Kardos Ferenc, Rózsa János
Tízezer nap (1965) – rendezte Kósa Ferenc
Apa (1966) – rendezte Szabó István
Ünnepnapok (1967) – rendezte Kardos Ferenc
Ítélet (1970) – rendezte Kósa Ferenc
Szindbád (1971) – rendezte Huszárik Zoltán
Nincs idő (1972) – rendezte Kósa Ferenc
Tűzoltó utca 25. (1973) – rendezte Szabó István
Hószakadás (1974) – rendezte Kósa Ferenc
Árvácska (1976) – rendezte Ranódy László
Budapesti mesék (1976) – rendezte Szabó István
Circus Maximus (1980) – rendezte Radványi Géza
A mérkőzés (1981) – rendezte Kósa Ferenc
Királygyilkosság (1984) – rendezte Bokor Péter
Orpheus és Eurydiké (1985) – rendezte Gaál István

Rendezőként

Feldobott kő (1968)
Holnap lesz fácán (1974)
80 huszár (1978)
Tüske a köröm alatt (1987)
Könyörtelen idők (1991)
Vigyázók (1993)
A vád (1996)

Rövidfilmek, etűdök, dokumentumfilmek

Operatőrként

Pályamunkások (diplomafilm, filmetűd, 1957) – r. Gaál István
Busójárás (dokumentumfilm, 1959) – r. Raffai Anna, Lestár János
Festenek a gyerekek (dokumentumfilm, 1959) – r. Bán Róbert
Szorongó varázs (rövidfilm, 1960) – r. Rémiás Gyula
Ki bírja tovább? (rövidfilm, 1961) – r. Vas Judit
Hajnal után sötétség (filmetűd, 1961) – r. Bán Róbert
Oda-vissza (dokumentumfilm, 1962) – r. Gaál István
Tisza-őszi vázlatok (dokumentumfilm, 1962) – r. Gaál István
Groteszk (rövidfilm, 1963) – r. Huszárik Zoltán
Férfiarckép (dokumentumfilm, 1963) – r. Gyöngyössy Imre
Éva A5116 (dokumentumfilm, 1963) – r. Nádasy László
Öngyilkosság (rövidfilm, 1967) – r. Kósa Ferenc
Csudavilág (rövidfilm, 1972) – r. Rózsa János
Tűz vagyok (dokumentumfilm, 1972) – r. Kósa Ferenc
Erdei Ferenc (dokumentumfilm, 1976-80) – r. Hanák Gábor
Portré Csoóri Sándorról (dokumentumfilm, 1977) – r. Sára Sándor
Szeretném, ha szeretnének (dokumentumfilm, 1977) – r. Kósa Ferenc
In memoriam Gyöngyössy Imre (dokumentumfilm, 1996) – r. Petényi Katalin, Kabay Barna

Rendezőként

Virágát a napnak (kísérleti film, 1960)
Cigányok (rövidfilm, 1962)
Egyedül (dokumentumfilm, 1963)
Vízkereszt (dokumentumfilm, 1967)
Pro Patria (dokumentumfilm, 1969)
Teszt (dokumentumfilm, 1972)
Égi kökényfák alatt (tévéfilm, 1980)
Néptanítók (dokumentumfilm, 1981)
Fúga (dokumentumfilm, 1982)
Elátkozva a hatodik napot (Zelk Zoltán portré, a Krónika befejező része, 1982)
Krónika (dokumentumfilm sor., 1982)
Pergőtűz (dokumentumfilm sor., 1983)
Bábolna (dokumentumfilm sor., 1984-85)
Dózsa (tévéfilm, 1985)
„Sír az út előttem...” (dokumentumfilm sor., 1987)
Jeles napok (dokumentumfilm sor., 1987)
Csonka-Bereg (dokumentumfilm sor., 1988)
Te még élsz? (dokumentumfilm, 1989)
Lefegyverzett ellenséges erők (dokumentumfilm sor., 1991)
Magyar nők a Gulágon (dokumentumfilm sor., 1992)
„Aki magyar, velünk tart” (dokumentumfilm, 1993)
Indiai képsorok (dokumentumfilm, 1997)
Bangkok, a kelet Velencéje (dokumentumfilm, 1997)
Tájak, borok, városok (dokumentumfilm sor., 1999)
Amrita Sher-Gil (dokumentumfilm sor., 2001)
Nehézsorsúak (dokumentumfilm, 2004)
Memento (dokumentumfilm, 2006)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarido.blog.hu/api/trackback/id/tr1415299542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.